Innlegg

Viser innlegg fra oktober, 2013

Flinkeste klassen i verden: 1STC på Rosenvilde!

I dag har vi hatt fagsamtale om politikk og demokrati i førsteklassen min i samfunnsfag, som også deltok på MiniStortinget forrige uke. Og det høres kanskje søkt ut å skrive akkurat dette, men for en opplevelse! Jeg har jobbet som lærer i fem år, og aldri før jeg har jeg opplevd så mange elever med så gode karakterer; jeg er ordløs, satt ut og vanvittig glad på en gang. Poster dermed skrytebeskjeden min til dem her på bloggen også, så kan alle sammen få lese om hvor flinke de er! Nå har jeg lagt karakterer og vurderingskommentarer på ITL. Dere som er på høyeste kompetansenivå har ikke fått kommentar, dere finner nivået deres i vurderingskriteriene, dere som er på middels nivå har fått en kommentar som dere kan og bør lese. For alle gjelder selvsagt: SPØR hvis dere lurer på noe eller vil ha nærmere begrunnelse for karakteren dere har fått.  Totalt sett er dette det råeste snittet jeg har sett, i mine fem år som lærer har jeg aldri hatt en klasse som har vært i nærheten av dette i en

Rollespillsoppsummering - anbefales, anbefales, anbefales!

Onsdag til fredag sist uke arrangerte vi altså MiniStorting på Rosenvilde, med 170 elever i aksjon. Elevene stilte stortingsrepresentanter og regjering, og presse, og hele programmet var lagt opp så de i størst mulig grad skulle kunne arbeide som det gjøres i den virkelige politikken. Vi startet på onsdag med åpning ved ordfører i Bærum, og fortsatte med trontale ved statsministeren. Denne ble etterfulgt av partiarbeid, hvor elevene forberedte trontaledebatt, og komitearbeid som skulle skje dagen etter. Dagen ble så runda av med trontaledebatten. Torsdag gikk frem og tilbake mellom komite- og partiarbeid, avbrutt av spørretimen på ettermiddagen. Alt viste denne dagen frem mot plenumsdebatt med votering som skulle skje på fredag. I løpet av torsdags formiddag dro spillet seg kraftig i gang, og det ble tydelig at den store spilleren var KrF. Jeg hadde satt opp spillet med en flertallsregjering med FrP, H, V og KrF, og de hadde tilsammen bare fire mandater mer enn de andre partiene. D

MiniStortinget er i gang!

Bilde
MiniStortinget er i gang, og vi er nå på dag nummer 2. Vi er nå i spørretimen, etter at elevene har jobbet i regjering og komiteer i hele dag. Dagen avsluttes med avrunding i komiteene, før vi går inn i den store plenumsdebatten med votering i morgen.

Forberedelser til MiniStorting

Bilde
I dag har vi forberedt MiniStortinget som starter i morgen. Når 170 elever skal spille stortingsrepresentanter og regjering i tre dager så er det ikke bare det faglige som må sitte, man må jo også få klart navneskilt, infomapper til alle, oppslag på dørene om hvor alle partiene og komiteene skal være, og de viktige rollene som statsminister og stortingspresidenter må ha talene klare. Nå ligger alt klart i gymsalen, hvor vi starter forberedelsene med å legge alt ut og klart klokka 8, før alle elevene kommer kl. 0914. ...og både lærere og elever er nok veldig spente nå på hvordan dette blir!

God kommunikasjon med elevene - alfa omega for vellykket undervisning!

Fra mandag skal jeg være veileder for tre studenter for første gang, og det gleder jeg meg veldig til. Jeg har akkurat tatt fem studiepoeng i veiledning, og håper å få fortsette å ta flere, og synes det er veldig spennende å skulle få være med på å utdanne nye lærere.  Som alltid fører så nye innslag i lærerhverdagen til at man må reflektere over hva som skaper god undervisning - ikke minst når jeg nå tenker på at jeg skal ha studenter inne som skal observere meg i aksjon i klasserommet. Jeg har dermed reflektert mye de siste dagene over hva det er som faktisk gjør at det fungerer godt i akkurat mitt klasserom, og det som fremstår som det absolutt viktigste er god kommunikasjon med elevene. Det legger grunnlag for både vilje og evne til læring hos dem, og det gjør jobben i klasserommet "lett", i den forstand at man tåler mer fra hverandre, både på godt og vondt, når utgangspunktet er at man kommuniserer godt. Men så kan det jo innvendes at god kommunikasjon, er ikke det