Innlegg

Viser innlegg fra februar, 2012

Hvordan drøfte?

Bilde
I sosiologien skriver vi for tiden på lange, lange oppgaver. Igjen deltar elevene i konkurransen om å vinne Holbergprisen i skolen , og vi er nå i innspurten. I den forbindelse har vi hatt den stadig tilbakevendende gjennomgangen av hvordan man skriver en god samfunnsfaglig oppgave. Mye er kjent stoff, mye kan de, men en ting står bestandig igjen som det vanskelige: Drøftingen. For hva er egentlig drøfting? Hvordan skriver man en drøftingsdel, og hva gjør at den blir god? Her kommer et forslag til hvordan man forklare dette for elevene, som jeg har brukt med godt utfall: Utgangspunkt: Elevene har en problemstilling, eller et nogenlunde konkret tema som de skal drøfte. Forklaringen går så som følger: X = det du skal forklare. Om problemstillingen er “Hvorfor er ungdom i dag religiøse”, så er altså dette X.  Y = det du forklarer X ut i fra, altså det som virker inn på X (dette er det vi vil kalle uavhengige variabler). Elevene kommer med forslag til variabler, som miljø, utdanning

Hvilken religion passer for deg?

Bilde
Dette semesteret underviser jeg i Religion og etikk for første gang - veldig spennende! Da passer det vel med en litt morsom sak som verserte på Facebook for noen uker siden: Kanskje noe å starte neste religionstime med?

Pomodoro!

Bilde
For noen uker siden leste jeg et interessant innlegg om studieteknikken Pomodori i denne bloggen . Teknikken som skisseres heter Pomodoro, og tanken er at man skal klare å holde ut i et bestemt tidsstrekk med en og samme oppgave. Pomodoro betyr tomat på italiensk, og metoden er oppkalt etter tomaten fordi oppfinneren av metoden hadde en kjøkkentimer med tomatform... På www.pomodorotechnique.com finnes denne oppskriften på hvordan man kan holde konsentrasjonen oppe: Choose a task to be accomplished Set the Pomodoro to 25 minutes (the Pomodoro is the timer) Work on the task until the Pomodoro rings, then put a check on your sheet of paper Take a short break (5 minutes is OK) Every 4 Pomodoros take a longer break Poenget er altså å bruke en klokkealarm, og sette den på 25 minutter (han som fant opp metoden brukte dog visstnok bare 10 minutter i starten). Hver gang man har jobbet en periode, får man ta en kort pause, etter

Ferdige med fordypningsemnet!

Tredjeklassen min leverte særemnet i går, og i dag har vi hatt releaseparty i biblioteket for de fire ST-klassene. Biblioteket har en egen blogg, hvor det nå ligger et innlegg med mange fine bilder fra eventen. Elevene har valgt mellom språklig- og litterær fordypningsoppgave, med enten språksituasjonen i Norge i dag eller moderne litteratur som ingrediens - ut over det har de stått veldig fritt i hva de har valgt å fordype seg i. Nå ligger bunken med særemner på pulten min, alle 28 har levert (i tide!), og jeg gleder meg til å komme i gang med det jeg tror blir interessant lesning.