Juleplaner...

Snart er det jul... Det betyr vel likevel ikke ferie? Dette skjer på lærerfronten frem mot jul:
  1. Sette karakterer på eventyrdramatisering av tyskelevene mine.  
  2. Vurdering av PhotoStory med tema litteraturhistorie (renessanse, barokk, opplysningstid). Jeg er godt i gang, og har bare sju stk. igjen.
  3. Vurdering av essay, elevene sammenligner Erasmus Montanus med en moderne satire. Spennende!
  4. Fagsamtale i norsk siste uka før jul, tema er romantikken. Vi holder på å avrunde litteraturhistorien for i år, og dette er siste innspurt.
  5. Eksamenssettgjennomføring i tysken, med påfølgende vurdering. Vi bruker et eksamenssett fra nivå 1, og kjører det, delt i to, på nivå 2 (vg1). 
I tillegg skal vi gjennomføre lærerevaluering - Akershus har plutselig bestemt at vi skal kjøre et spørreskjema som skal evaluere lærerinnsatsen. Jeg er ikke spesielt nervøs for det, men er litt skeptisk til signalet vi sender ut. Er det altså bare lærerne som skal testes, og hvis elevene ikke synes lærerne er gode nok, så er det årsaken til at elevene ikke gjør det så godt som de ellers ville gjort det? Burde vi ikke også sett på hva elevene burde/skulle/kunne gjøre? Vi får se, uansett blir det spennende å se både hvordan evalueringen går og hvordan den faktisk skal/kan brukes i etterkant.

Kommentarer

Henning sa…
Her lukter det veldig Elevorganisasjonen, vedrørende evaluering av lærerinnsatsen! Men jeg ble litt usikker: Er dette en form for undervisningsvurdering eller av læreren generelt?
Eva sa…
Noen (få) av spørsmålene går på undervisningen generelt, resten (storparten) går rett og slett på at elevene skal vurdere om læreren har kontroll, kommer tidsnok til timen, om elevene vet hva de vurderes etter i det konkrete faget, om de har fått års-/periodeplan osv. Det samme vurderingsregimet kjøres visstnok i Oslo. Signalene går dog på at dette skal endres allerede før neste skoleår, nettopp fordi denne typen kvantitativ evaluering ikke er særlig hensiktsmessig.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan drøfte?

Hvordan skrive essay?