Lærerglede!

Så er skolen i gang, og det er fint, ja det er det faktisk! Jeg liker å være lærer, rett og slett, så det er godt å være tilbake. Hver gang jeg har hatt en litt lengre ferie så forsvinner følelsen litt, og jeg lurer på om det blir bra og om jeg fortsatt synes det er gøy, men det synes jeg altså, hurra! Det er dermed utrolig godt å komme tilbake og kjenne at hverdagen er fin den også. 

Det har likevel vært rimelig kaotisk de første dagene. Med kun to planleggingsdager før elevene skulle komme, hvor den første gikk bort i møter, blir det hektisk - uansett. Heldigvis har vi ved vår skole et introopplegg; "Uka". De fire første dagene har elevene innføringskurs på ca. en time i en del av fagene, samt at de har en times repetisjon på læringsstrategier. Morgen og ettermiddag er satt av til elevsamtaler, slik at den første runden er unnagjort for alle klasser etter bare tre dager. Dermed blir ikke tidspresset så stort, men på tirsdag (i overmorgen) braker det løs på ordentlig med ordinær undervisning.

Litt trist er det nå i starten å se igjen de elevene som jeg hadde i fjor, og som jeg nå ikke skal ha i år. Jeg blir så rørt når jeg møter dem i gangen og de lurer på hvorfor jeg ikke skal ha dem og "please kom å ha vikartimer hos oss"! Av og til lurer jeg på om elevene vet hvor mye vi lærerne tenker på dem og hvor mye de betyr for oss. Jeg husker selv at vi var opptatt av lærerne når jeg gikk på skolen, spesielt på videregående. Vi spekulerte i forholdene på lærerrommet, hvem som var venner med hvem, og dem vi likte beundret vi virkelig. Samtidig lurte vi alltid på om lærerne skjønte at vi tenkte på dem og snakket om dem; "om de bare visste...!". Jeg skulle på en måte ønske at jeg nå kunne fortelle til elevene mine at det går i begge retninger. 

Det er altså veldig hyggelig å være tilbake, og det er morsomt å kjenne lysten til å lage gode og spennende opplegg boble, og, jeg liker elevene mine. Alle sammen. Stemmer det, jeg liker å være lærer. Rett og slett!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!