Den evige student

Permisjonslivet innebærer for meg en nesten komplett fjerning fra jobben. Det innebærer at jeg tidvis unngår også å se nyhetssendinger og aktualitetsprogrammer på TV - det blir bare for mye å ta inn, i kombinasjon med at alt jeg ser er potensielt jobbstoff. Dette er jo fordelen, og ulempen, med å undervise i samfunnsfag: Når jeg er i jobb, så sørger alt som skjer i verden på fineste måte for at det alltid er noe nytt å snakke om i timene. Men når jeg er hjemme og skal koble ut, så er det til tider litt slitsomt at alt av aktualitetsstoff alltid vil kunne være relevant for ett eller annet som har med jobben å gjøre. Da er kunsten å slå av - og det er sannelig ikke alltid så lett. Jeg prøver å si til meg selv at å nå samle artikler fordi de kanskje er relevante for en time jeg skal ha om et år ikke er god bruk av tid, sannsynligvis har jeg jo allerede glemt at den artikkelen finnes innen den tid, men... Noen har likevel funnet veien ned i skuffen, det må jeg innrømme.

Samtidig som jeg prøver å la hjernen slappe av, men den likevel holdes i ånde. Jeg har hatt lyst til å ta religion siden jeg slutta å studere/begynte å jobbe for fem år siden, og nå er anledningen endelig her. Så nå fyller jeg vesleknottens sovetid med Kristendommens historie, og håper at det skal fortsette å holde seg både interessant og lystbetont frem til eksamen i desember. Jeg har kjøpt og lånt pensum, bestilt flybilletter og skaffet barnevakt til lesedag og eksamensdag, så nå blir det også dyrt og ganske pinlig å trekke seg! Målet er å komme frem til formell undervisningskompetanse for faget Religion og etikk som ligger på vg3 ST. I tillegg er det svært relevant og nyttig som støttefag for meg som underviser i Politikk og menneskerettigheter, og forøvrig også i Samfunnsfag. 

Så får vi se, hvordan resultatet blir. Hjemmelivet legger begrensninger på hvordan jeg får lest, og jeg ender med oversiktslesing med understreking. Nå får jeg dermed faktisk testa om jeg husker så mye av å lese som jeg tror jeg gjør. Jeg har alltid, som elev og student, brukt mye tid på å skrive notater og deretter på å lese notatene, og det har gitt gode karakterer. Men nå strekker ikke tiden til for å både lese, skrive og nylese, så det første steget må holde. Det er jo sånn jeg leser meg opp før undervisning også nå, men da har jeg alltid støtten i å lage opplegg av stoffet samtidig som jeg leser, før jeg skal presentere det i klasserommet. Nå blir det en gjennomlesing, før det skal presenteres på eksamen. Ikke noe jeg ville anbefalt mine egne elever å gjøre, men man taver hva man haver og så videre! 

Kommentarer

Anonym sa…
Det kan nok være utfordrende å la fagligheten ligge mens du er i permisjon, ja. Kanskje særlig siden du underviser i samfunnsfag.

Så du studerer? Så bra at du har overskudd til det. Lykke til!
Anonym sa…
Veldig bra blogg, gøy å følge med!
Siden du er lærer, ønsker jeg å høre dine tanker om en ting...
Jeg går første året på vgs, og har da for ikke så lenge siden gått ut av ungdomsskolen. Der hadde jeg spesielt god kontakt med en av lærerne mine. Jeg knyttet meg veldig til henne og kjenner at jeg savner henne... Hvordan hadde du sett på det om jeg hadde tatt opp igjen kontakten?
Eva sa…
Til anonym: Jeg hadde syntes det var veldig hyggelig! Jeg har kontakt med en del tidligere elever, og det setter jeg veldig stor pris på - god personkjemi forsvinner jo ikke selv om eleven blir eldre.

Takk også for kompliment til bloggen, jeg skal begynne å oppdatere jevnere igjen nå som jeg faktisk skal begynne å jobbe igjen :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!