Avslutningøkt for tyskklassen

På torsdag hadde vi siste økt med tysk i klassen min med tysk II på vg1. Det er alltid litt dobbeltsidig å ha siste økta: På den ene siden er det godt å være ferdig og at det er sommerferie. På den andre siden er det alltid trist å være ferdig med en klasse. Det er alltid en vemodig følelse å si de siste ordene: "Takk for et fint år, jeg har hatt det fint/gøy/moro, håper det har vært lærerikt/greit/ikke ille"...

I tillegg er det alltid en utfordring å finne på aktivitet i de siste øktene før skolen rundes av. For hva skal man gjøre, når prøvene er overstått og karakteren er satt, sola skinner utenfor og... Ja, vi har fremdeles fire timer igjen? Jeg har bearbeidet og blandet tidligere opplegg, og serverer her en liten skisse for et opplegg for to dobbelttimer, som fungerer fint på slutten (eller som mellomopplegg ellers i året også).

Opplegget tar utgangspunkt i tysk musikk. Del 1 (første totimersøkt) går som følger: Idéen er at elevene skal se musikkvideoen til ti tyske sanger, mens de gjør oppgaver som er (løst) knyttet opp til de samme sangene. Elevene får litt tid mellom hver video til å jobbe med svaret (ikke mer enn 1-2 minutter), og i tillegg 10 minutter til siste oppgave (lage dans eller stilbilde). Deretter fremfører de for klassen det de har laget til siste oppgave, og de leverer inn arkene. En vinner kåres ("poeng telles", jeg lot den med best helhetsinntrykk etter et kjapt overblikk vinne), og evig ære og berømmelse deles ut til vinneren.

Oppgaveark med sangtitler og oppgaver finner du her. Noen små warnings: Jeg har forsøkt å ha en bred tilnærming til tysk musikk, samtidig som jeg tenker at det er en fordel å øke sjansen for at elevene kanskje kan hektes inn på en sang ved å ha mest ny musikk. I tillegg ligger det en liten preferanse fra egen oppvekst på 90-tallet mot slutten av sangrekka... Jeg må også advare om sangen "Bleib in der Schule", dette er den eneste sangen jeg ikke sjekka videoen til før jeg kjørte den i gang i klasserommet. Jeg hørte kun teksten, og var dermed ikke helt forberedt på at det jo er en ironisk tekst, hvor videoen er ganske riktig merka med "explisit" på Spotify... Så ta en kikk om du tenker å bruke opplegget, og se om denne er gangbar i din klasse.

Del 2 (andre totimersøkt) følger opp opplegget videre med å gå videre med sangen "Zehn kleine Jägermeister" av Die Toten Hosen. Sangtekst (finnes via Google) deles ut til elevene. Se deretter videoen, med tysk teksting (finnes på YouTube) felles i klasserommet. Fordel deretter strofene på elevene (1 eller 2 strofer på hvert par eller gruppe). Ta så en kort prat i klassen: Hva er hovedhandlingen? Kjenner elevene til andre verk/sanger med samme struktur? Oppgaven er så som følger for elevene:

  1. Oversett strofen (dvs. finn hovedinnholdet i strofen - alle formuleringene er ikke direkte oversettbare). Til dette kan elevene bruke både ordbok og de kan se på handlingen i videoen
  2. Deretter skal de lage en billedlig fremstilling av det som skjer i deres strofe. Dette kan de gjøre i tegneserieform! Hos Bitstrips kan elevene lage egne tegneserieruter. De velger selv bakgrunn, personer, tilbehør, ansiktsuttrykk osv. Gi elevene et passelig tidsrom (avhenger av om de skal lage ett eller flere bilder, om de har en eller flere strofer osv), og la tiden renne ut med (ja, jeg bruker alltid) stoppeklokke på fremviseren, gjerne en tikkende bombe. Når de er ferdige, be dem printe bildene sine.
  3. Elevene henger så opp bildene på veggen i riktig rekkefølge slik de står i sangen. Hver(t) par/gruppe forteller så om sitt bilde: Hva er innholdet i strofen på norsk, og hvordan har de fremstilt dette i bilde. Alle elevene får kikke på alles bilder.
  4. Ta evt. en prat om innholdet i refrenget til slutt hvis dette ikke kommer tydelig frem i elevenes fremstilling.
...og voila! Plutselig er fire timer gått, uten at dere måtte se film eller ha quiz!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan skrive essay?

Digital debatt om medienes rolle i politikken