Påskekos med GRIS

Jeg hadde brukt opp alle kreative metoder for begrepsøving i går, da den perfekte påskeideen kom over meg: Hva med å bruke kortspillet GRIS som utgangspunkt? Tema vi skulle jobbe med var årsaker til brudd på menneskerettighetene, som i læreboka er satt opp med en rekke punkter som elevene kan sette seg inn i. Jeg skrev disse over i et worddokument, og lagde kort med ett begrep på hver. Hvert par fikk så et kortsett med alle årsaksforklaringene på. 

Vi fulgte deretter oppsettet under, som er sakset fra powerpointen min. Først øverste ledd, så midterste, og til slutt nederste og mest konkurransepregede versjon av spillet. Merk at vi endte med å konkurrere om å FÅ bokstaver i siste runde, i stedet for å konkurrere om å IKKE få det. Kanskje hadde det da vært greit å bytte ut bokstavene sånn at elevene fikk lov å bli noe mer fordelaktig hvis de vant...


Som oppfølging etter spilling hadde vi en skriveøving, med øving i å få ned det perfekte avsnittet. Dette gjorde vi med instruks om at elevene skulle velge èn årsaksforklaring av alle dem de hadde jobbet med. Så skulle de skrive ett avsnitt om dette, med temasetning, utdyping (definisjon, utdyping, avrunding og vise inn i neste avsnitt, og underveis tenke i spørreord får å få dybde). Avsnittene delte de etterpå med hverandre i små grupper, ikke med å lese opp avsnittene, men ved å forklare i stikkord hva de hadde gjort og hvordan de hadde tenkt. Slik fikk vi også tenkt litt på skriving og øvd litt på formen der, før forberedelsesøkta til tentamen som kommer allerede i morgen.

Jeg tipper opplegget kan brukes på de aller fleste typer begrepslæring eller når man skal øve på å forklare med ulike årsaker eller vise ulike konsekvenser, så dette kan anvendes bredt. 

Kommentarer

Anonym sa…
En tanke som slo meg da vi spilte dette Eva var at noen i klassen er muslimer og gris er Haram

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!