Ny vurderingspraksis

Etter et frustrerende terminoppgjør er det nok ikke bare meg som har vridd hodet for å finne nye måter å vurdere på. Hva kan man gjøre for å få elevene til å møte, og for å sørge for at man gjør jobben med å gi dem sjansen til å få vurderingsgrunnlag, SAMTIDIG som man skal slippe å løpe etter dem i gangen?

Jeg har fire elevgrupper, og stort sett går dette fint, men i den ene gruppa har det vært mange elever med voldsomt stort fravær (50 % og høyere). Lovverket sier ingenting om noen konkret grense for hvor høyt fravær man kan ha (som påpekt tidligere), så jeg har lurt veldig på hva jeg skal gjøre for å sikre at elevene faktisk må møte, og for at det skal få konsekvens om de ikke møter. Dette er det jeg har kommet frem til:

I en kopp på kontoret mitt ligger nå lapper med navnet til alle elevene. I minst en av de to øktene per uke kjøres det vurdering. Det gjøres på følgende måte:
  • I periodeplanen er det avmerket hvilke dager det blir vurdering, og hvilke kompetansemål vi jobber med i perioden (selvsagt). Dermed har elevene både fått varsel om vurdering og om hva de vil bli vurdert i. I tillegg driller vi måloppnåelsesnivåene: HVA (beskrive) vil gi lav måloppnåelse, HVORDAN (forklare) vil gi middels, og HVORFOR (drøfte, reflektere) vil gi høy måloppnåelse. Så enkelt. Så vanskelig.
  • I starten av den gitte timen trekker jeg ut 4-5 elever. Alle elevene informeres om hvilke(t) læreplanmål vi jobber med, og om at noen vil bli vurdert, men de får ikke vite hvem som er trukket ut. I tillegg kan elevene ønske seg vurdering i bestemte timer.
  • Underveis i timen kjører vi diskusjon og/eller innlevering av oppgaver, eller hva som helst som kan vurderes (det vil si hva som helst som kan vurderes I ET VANLIG OPPLEGG, jeg spesiallager ikke timene for dette). Jeg passer på å stille spørsmål til dem som er plukket ut, eller oppfordre dem til aktivitet. Alle deltar dog på lik linje, i det de jo ikke vet hvem som blir vurdert.
  • I slutten av timen får de vite hvem som vil få vurdering (da med lav, middels eller høy måloppnåelse). Dette setter jeg ganske kjapt rett etter timen.
I tillegg vil vi avslutte perioden med en vanlig, større vurderingssituasjon. Dermed har alle elevene minst to sjanser til å bli vurdert på hvert kompetansemål. Dette betyr at de ikke lenger kan komme etter sluttvurderingen i perioden å si at de vil ha en ny sjanse, i det de da allerede har fått flere sjanser til å bli vurdert (det blir selvsagt noe annet om de faktisk har vært syke).

I tillegg har jeg satt grensa for å få karakter til 75 %. Ikke 75 % oppmøte (det har vi jo som kjent ikke lov til å kreve), men man må vise måloppnåelse på (minst) 75 % av kompetansemålene for å få karakter. For å få til det vil man også måtte møte opp, for ellers vil man kunne gå glipp av vurderingssituasjoner. Dette var jeg veldig usikker på om jeg kunne gjøre, men jeg har drøftet det med min avdelingsleder, som har gitt grønt lys. Med tanke på at det er opp til lærer å vurdere om han/hun har nok vurderingsgrunnlag på hver enkelt elev, så er det jo også en fornuftig måte å tenke på.

Til nå har vi kun hatt en økt med systemet, og det virker å fungere fint. Elevene synes også det er greit, de fleste som er der i alle timene uansett har jo absolutt ingenting å tape, de er heller fornøyde med at den jevne innsatsen i timen faktisk også kan gi dem litt ekstra i karakterboka. I tillegg skal jeg ikke stikke under en stol at innsatsen heves hos de fleste på grunn av dette, og med eksamen bare noen måneder unna, så er det HELT greit!

I sosiologi er dette greit å gjøre, i norsk ville det vært umulig. Forhåpentligvis vil en eller annen med litt mer makt enn lærerne innse det, og gjøre noe med fraværsregimet i videregående skole. Jeg venter i spenning på det nye regelverket for Akershus, men tørr vel ikke akkurat håpe på noe stort.

Kommentarer

Blogguro sa…
Ååå, hva gjør du i norsk da? I år har jeg 100% norsk og kan ikke kose meg med andre fag... sukk
Eva sa…
Du kan jo gjøre det samme i norsk, i alle fall mtp. muntligkarakteren? Vi har diskutert det opp og ned og i mente, i norsk skriftlig er det jo kjempeprobl pga. at de må skrive alle disse lange tekstene. Kanskje med prosesskriving, type bruke flere timer på skolen til å jobbe med en tekst, og levere inn etter hver time, og så setter du karakter etter utvikling, innsats og fremgang i tillegg til sluttresultat?

Jeg har også to norskklasser, men heldigvis møter de stort sett, så jeg har ikke trengt krisetiltak der til nå...

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!