Hva kan man gjøre med lærermangelen?
NRK Østlandssendingen sendte i går dette innslaget om hvordan man jobber for å rekruttere nye og gode lærere til en del skoler i Oslo Øst (se også tekstversjon her).
Kanskje er dette veien å gå? Noe må gjøres for at alle skoler skal få på plass kvalifisert personale, og dette er i alle fall en start. Jeg tror dog at man nok må gå enda lenger for å fylle opp klasserommene. Vi kan i siste utgave av Morgenbladet lese at det snart er tomt for realfagslærere, og stadig færre velger språkfag som studievei, så få at enkelte "universiteter" vurderer å legge ned undervisningen innenfor fagene.
Vi trenger flere språklærere, og vi trenger flere realfagslærere. Viktig er det dog at vi ikke maler oss inn i våre respektive faghjørner, men at vi står sammen: Norsk skole trenger flere lærere, i alle ledd! Hva må så gjøres for at dette skal skje? Jo, flere må få LYST til å bli lærere, å være lærer må igjen bli atraktivt.
Hvordan gjør vi så det? Her er det ikke nødvendigvis pengene det står på, men lønn er selvfølgelig viktig. Viktigere er nok likevel dette:
Kanskje er dette veien å gå? Noe må gjøres for at alle skoler skal få på plass kvalifisert personale, og dette er i alle fall en start. Jeg tror dog at man nok må gå enda lenger for å fylle opp klasserommene. Vi kan i siste utgave av Morgenbladet lese at det snart er tomt for realfagslærere, og stadig færre velger språkfag som studievei, så få at enkelte "universiteter" vurderer å legge ned undervisningen innenfor fagene.
Vi trenger flere språklærere, og vi trenger flere realfagslærere. Viktig er det dog at vi ikke maler oss inn i våre respektive faghjørner, men at vi står sammen: Norsk skole trenger flere lærere, i alle ledd! Hva må så gjøres for at dette skal skje? Jo, flere må få LYST til å bli lærere, å være lærer må igjen bli atraktivt.
Hvordan gjør vi så det? Her er det ikke nødvendigvis pengene det står på, men lønn er selvfølgelig viktig. Viktigere er nok likevel dette:
- Tett oppfølging av nyansatte/nyutdannede
- Mer tid til undervisning og forberedelse av undervisning
- Mer tid til etterutdanning og til å holde seg faglig oppdattert
- Slutt på å følgende tankegang: "Dette må vi gjøre på denne måten, hvis ikke vil eleven kunne vinne en eventuell rettssak om han/hun saksøker oss".
- Mindre byråkrati og papirarbeid
Kommentarer