Repetisjon og oppsummerende konkurranse med menneskerettighetene som tema

Nå har jeg skrevet mye etterhvert om menneskerettighetsperioden vår i politikkgruppa, og her kommer en siste post om det. I nest siste økt før prøven kjørte vi et repetisjonsopplegg som jeg er veldig fornøyd med. Elevene ble delt i fem grupper. På forhånd hadde jeg laget masse lapper i kartong i ulike farger, og jeg hadde skaffet til veie sånn gummilimgreie (beklager mangelen på akademisk ord for det..) som gjør at man kan henge opp ting på murvegg. I tillegg hadde jeg med masse små runde klistremerker i ulike farger inn.

Elevgruppene ble så plassert rundt om i klasserommet, med hver sin del av veggen som opphengsplass. De fikk dermed instruks om å skrive på lappene, og henge dem opp. På lappene skulle de skrive følgende:
  1. Lilla lapp: Årsak til brudd på menneskerettigheter
  2. Rød lapp: Eksempler på brudd på menneskerettighetene (konkret!). På disse lappene skulle det også være klistremerke(r) som markerte hvilken type menneskerettighet som ble brutt, dvs. grønt merke for politisk rettighet, gult for sivil rettighet, blått for økonomisk, svart for sosial og hvitt merke for kulturell rettighet.
  3. Blå lapp: Aktører som jobber for å fremme menneskerettighetene OG beskrivelse av hvordan de jobber (der det ikke gir seg selv)
  4. Grønn lapp: Ting/metoder elevene kan gjøre for å gjøre/bruke for å arbeide med menneskerettighetene i sin hverdag
  5. Gul lapp: Tiltak som kan gi en stat mer respekt for menneskerettighetene
Hensikten er som dere skjønner å hente frem fra bakhodet alt det stoffet som vi har jobbet med i over en måned nå, og å få elevene til å koble disse lappene sammen. I tillegg dekker innholdet i disse lappene læreplanmålene som jeg og de visste at kom på prøven, og det er jo alltid det beste utgangspunktet.

Elevene fikk så omtrent en halvtime i gruppa til å henge opp flest mulig lapper, og resultatet til vinnergruppa ser dere på bildet.

Bildet viser dog sluttresultatet, og det er færre lapper enn det var da halvtimen var gått. Jeg roterte nemlig da på gruppene (alle gikk til gruppa til venstre), og så fikk de vurdere hverandres lapper. De tok så ned de lappene de mente var feil (usaklige, ukonkrete, overlappende...), og så gikk jeg rundt og godkjente, eller ba dem henge dem opp på nytt. Dette gjorde vi to ganger (altså to andre grupper vurderte hver av gruppenes lappesamling), og dermed endte vi med at en del ble strøket.

Vinnergruppa hadde til slutt over 40 lapper, og alle hadde over 30. Elevene var kjempefornøyde, og jeg likeså med vel gjennomført kreativt repetisjonsopplegg. I tillegg ser jo klasserommet litt ekstra fint ut med fem flotte fargeklatter rundt om i klasserommet.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!