Derfor er lærerjobben den beste i verden!

I gårsdagens Aftenposten hadde Merete Stensby en flott kronikk hvor hun skriver om hvorfor læreryrket er verdt å lese. Kronikken har tittelen Hvorfor skal DU bli lærer?, og er verdt å velge - dere finner den her

Et lite utdrag: 
[...] "Det faglige er ikke det beste. Jeg er også veileder for lærerstudenter og pleier å gi dem følgende råd: vær grei med elevene. Du vil like dem – de vil like deg. Det er en vinn-vinn-situasjon. Hvis du bare har det faglige benet å stå på, bør du være faglig briljant.
Jeg sier ikke at de skal være kompiser med elevene sine, men de skal behandle dem med respekt og få respekt tilbake. Dette fungerer i de aller fleste tilfeller. I pausene prater vi nemlig om løst og fast, når jeg går rundt og hjelper forteller de meg om ting fra sitt liv. Jeg, på min side, får fortelle dem om litteratur, om kulturhistorie, jeg får snakke engelsk – jeg får vise dem den vidunderlige humanioraverdenen som jeg elsker selv.

[...]

Jeg får også lese tekstene deres, jeg får tilrettelegge for eleven med anoreksi, psykiske lidelser, ME. Jeg har møter med elever, de gråter på min skulder, de ler, de forteller, de gjemmer seg, de sover på pulten, de gir meg små gaver, de vil prate om viktige ting, om tøyseting, om morsomme ting, triste ting, ting som har skjedd og ting som skal komme til å skjer.
De vil diskutere yrkesvalg, kanskje? De maler malerier til meg, de sender meg meldinger og forteller meg hvor viktig jeg er eller har vært, hvor takknemlige de var for at jeg lyttet, at jeg var der. Hvor fantastisk det var å lese Knut Hamsun for første gang for en ung mann på 17 år. At han ikke visste hvordan verden var før han hadde bladd i Pan.
Så flott, og så sant!
Stensby er også på Twitter, som @LektorMerete. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!