Tegneserier i tysken

 Her kommer et opplegg som jeg har kjørt i alle tyskklassene mine med relativt stor suksess. Jeg har pakket det inn i litt diverse kontekst med litt ulikt forarbeid og etterarbeid, men akkurat denne delen går som følger. Elevene får utdelt en tegneseriestripe fra et simpsonsblad, hvor teksten er tatt ut. Så skal de selv konstruere en handling, ut i fra hva de tror serien handler om. Dette åpner for alle nivåer, noen har lang og komplisert tekst, noen har enkeltord. Dette er også ypperlig for å lære inn imperativ, som de alltid trenger underveis.

Deretter får de utdelt den faktiske teksten. Da er jobben å oversette, og det er vanskelig. Men hovedinnholdet, det får de tak i, og så kan man variere over i hvor stor grad elevene skal klare å skjønne detaljene i teksten.

Tredje ledd er så selvsagt å sammenligne. Få noen elever til å lese opp sin egen eller noen andres serie. Hva har vedkommende tenkt ut i fra? Har noen truffet med tema? Hvorfor/hvorfor ikke?

Deretter kommer den kreative delen. Tegneserien handler om vampyrer, og dermed er det nå elevenes tur til å lage tegneserier om vampyrer. Innenfor dette kan de gjøre hva de vil: De kan skrive videre på den de har lest, lage en ny med utgangspunkt i Simpsons, eller de kan gjøre noe helt annet. Så lenge det handler om vampyrer er alt greit.

Kommentarer

ALL VERDAS sa…
Eg er tysklærar i permisjon - elles skulle eg sporentreks brukt denne ideen. :-)
I staden driv eg ein liten butikk og nettbutikk :-)
Eva sa…
Takk for hyggelig tilbakemelding - du får huske det til du er tilbake på jobb igjen!:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!