Å undervise med terrorangrep som bakgrunnsteppe
Det første leddet, hva er gjerningsmennenes uttalte motivasjon, er forsåvidt enkel (de vil dø martyrdøden), men dette med billedforbud i islam er ikke like lett å få tak på. Elevene vet ikke nødvendigvis mer enn det (at man ikke tillater bilder av profeten), og så mangler bakgrunnen. Jeg synes også det er særdeles viktig å diskutere det løpet som det nå ser ut som om vestens medier kjører, med massiv trykking av alle mulige karikaturtegninger. Det er ganske forutsigbart at dette nå skjer - kan det være at det er en del av terroristenes mål? Er det en del av det de ønsker å oppnå at en nå velger et massivt kjør som også støter helt vanlige muslimer, som ikke støtter terroristene? Jeg er selv usikker på hva som er riktig vinkling her, men sikkert er det at det er svært viktig at elevene møter denne typen problemstillinger. Det har blitt veldig vanlig å kjøre ytringsfrihetsargumentet for alt det er verdt inn i denne typen problemstillinger, og det er et godt argument, men det råder ikke grunnen alene.
Mens diskusjonen løper, lar vi livesendingene fra VG og Aftenposten gå i bakgrunnen. Plutselig er det flere gisler, i butikken i Paris. Jeg leter på pc-en etter oppdateringen med elevene ventende, uten å finne bekreftelser på hva som er skjedd. Etterhvert tikker noen opplysninger inn, hva gjerningsmannen sier, hvor mange gisler det er... Tiden går, elevene får lese litt om norsk politikk, men med nyhetssendingen fortsatt på storskjerm. Det diskuteres stille rundt omkring i klasserommet. I det vi er på vei ut døra, kommer meldingen om døde i butikken i Paris. Elevene går hjem.
Kommentarer