Preteritum, preteritum...

Preteritum, preteritum, det er ikke enkelt. Den siste måneden har tyskgruppa mi jobbet med å få preteritum på plass. Jeg prøver å variere metodene for å få det inn på ulike måter, og her har dere en liten sak som fungerer veldig fint. Jeg har laget fire verbsett, med fire ulike svake verb. Settene er økende vanskelighetsgrad:
  1. I det første settet er både person og personending er markert sånn at ich og -te, som er riktig ending på verbet i førsteperson entall, begge er gule osv. Dette vises på det øverste bildet.
  2. I det andre settet er kun endingen på verbet markert, men i samme farge som i sett 1. -te for førsteperson entall er dermed gul, mens resten nå er umarkert.
  3. I det tredje settet er ikke endingen på verbet markert, mens personene er det, ich er dermed markert gul.
  4. I det fjerde og siste settet er det ingen fargemarkering, slik dere ser på det nest øverste bildet.
Vi har så hatt mange runder med pusling. I første økt kjørte vi ett og ett sett, med konkurranse mellom tre grupper om å pusle ferdig først, først med sett 1, så med sett 2 og så videre. Dette gjorde vi to ganger for hvert sett. Deretter kjørte vi alle settene samtidig, fremdeles med konkurranse om å bli først ferdig.

Etter denne første økta har vi kjørt pusling i hver økt, og jeg har tatt vare på tidene fra gang til gang. Målet har så vært at totaltiden for at alle gruppene skal pusle alle fire settene skal gå ned. Dette har fungert veldig bra, og jeg tenker at vi har fått flere gode ting ut av dette: (1) Elevene leker med grammatikk og synes det er gøy, (2) vi får variasjon i et tema som ellers er litt treigt å jobbe med og (3) jeg kan nå vise til "endingene som vi pusler med", og da kan alle elevene vippe ut alle endingene i preteritum av svake verb uten hjelpemidler. Og DET i seg selv er jo imponerende! Nå er bare håpet at det også skal gi utslag i perfekt bøyde verb i skriveøkta på torsdag. 




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!