Julekoseopplegg

Selv om man jobber i vgs, så må det koses litt innimellom (ofte). Dette opplegget kjører jeg nå før jul, og håper det blir stor stas etterhvert!

Alle elevene har først skrevet en hyggelig ting om alle de andre elevene i klassen. Dette har jeg gjort ved å lage en undersøkelse på It's learning, med ett åpent undersøkelsesspørsmål for hver elev, med kun navnet som spørsmål. Når alle svarene er levert, får man da supersøte lister som ser omtrent sånn ut:

Lise:

  • Flink til å synge
  • Dritsøt, du vet...
  • Liker veldig godt å snakke med deg, du hører alltid på meg
...gang dette med 23, og du får listene om alle elevene mine nå! Dette kan ellers også fint gjøres ved at elevene skriver på papir, en setning om hver av de andre i klassen.

I dag hadde vi så elevmedvirkningstime. På forhånd hadde jeg printa ut alle svarene, sånn at jeg hadde ett ark med utsagn om hver av elevene i klassen. Disse fordelte jeg nogenlunde vilkårlig ut til de andre elevene, sammen med fargede ark, lim og saks. Så var oppgaven å lage et julebrev til sin utvalgte medelev, ved hjelp av alle de fine utsagnene som var levert inn. Det kunne skrives punktvis, i fri form, med inspirasjon fra, eller direkte av, og pyntes så godt og mye man orket. Så skal arket legges i en konvolutt, og på siste skoledag før jul blir det utdeling av søte, søte julebrev.

Kort, enkelt og sannsynligvis veldig effektfullt, og en hyggelig liten vri på årets juleforberedelser.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!