Innlegg

Lærerglede!

Så er skolen i gang, og det er fint, ja det er det faktisk! Jeg liker å være lærer, rett og slett, så det er godt å være tilbake. Hver gang jeg har hatt en litt lengre ferie så forsvinner følelsen litt, og jeg lurer på om det blir bra og om jeg fortsatt synes det er gøy, men det synes jeg altså, hurra! Det er dermed utrolig godt å komme tilbake og kjenne at hverdagen er fin den også.  Det har likevel vært rimelig kaotisk de første dagene. Med kun to planleggingsdager før elevene skulle komme, hvor den første gikk bort i møter, blir det hektisk - uansett. Heldigvis har vi ved vår skole et introopplegg; "Uka". De fire første dagene har elevene innføringskurs på ca. en time i en del av fagene, samt at de har en times repetisjon på læringsstrategier. Morgen og ettermiddag er satt av til elevsamtaler, slik at den første runden er unnagjort for alle klasser etter bare tre dager. Dermed blir ikke tidspresset så stort, men på tirsdag (i overmorgen) braker det løs på ordentlig med ord...

Snart skolestart!

En uke igjen til skolen starter igjen - det kjennes ut som om det er år siden vi slutta i vår! Likevel kommer spenningen sigende, jeg må innrømme at jeg fremdeles er på tiåringsnivå når det gjelder timeplanen for eksempel, for hvor SPENNENDE er det ikke å få ny timeplan? Det på tross av at jeg vet hvilke fag jeg skal ha (hvis alt fremdeles står slik det gjorde i vår): Det blir norsk på vg2 i klassen jeg hadde i fjor, hvor jeg også var/skal være kontaktlærer. I tillegg tysk 1 på vg2, det også med samme gruppe som jeg hadde i fjor. Så skal jeg ha tysk 2 på vg1, det blir en ny gruppe, og til sist en gruppe i sosiologi. Dette er den eneste klasselista som kommer opp i SkoleArena per dags dato, og det ser ut til at jeg her skal ha en gruppe med tredjeklassinger, med mange kjente fra fjorårets 2km. Det blir litt ekstra stas, i det jeg her får mange elever som jeg hadde i norsk på vg2 i fjor. Mye kan sies om norskfaget, en av delene er at norsken på vg2 er tung, og for mange fjernt fra det de...

Ukvalifiserte søkere til lærerstudiet - et godt tegn!

I gårsdagens Aftenposten kan vi lese at 38 % av dem som søkte om opptak til utdanning som lærere i grunnskolen ikke er kvalifisert . Minimumskravet for grunnskolelærerutdanning er karakteren 3 i norsk og matte, samt 35 skolepoeng (noe jeg regner med at betyr at man må ha 3,5 i snitt), og 38 % av dem som har søkt oppfyller altså ikke dette kravet. Da jeg gikk ut av videregående skole for temmelig nøyaktig ni år siden, var det sånn at mange som ikke visste hva de skulle bli, og som i tillegg ikke hadde særlig gode karakterer, de tenkte på ett eller annet tidspunkt på å bli lærere, og videre på å gå på lærerskole. Flere av dem gjorde det også. Alle kunne få bli lærere, selv om resultatene deres på lærerskolen ikke var særlig bedre enn det de hadde prestert på vgs. For oss som hadde seriøse planer om å bli en lærere OG fagpersoner, føltes ikke dette særlig bra. I alle fall gjorde det ikke det for meg. Stadig kom det medieoppslag om snittet i matte og nynorsk på lærerskolen, og om hvor lavt...

Tankeløs nedleggingsplan

I tirsdagens Firda (ja, jeg er på ferie og leser lokalaviser..) kan vi lese om at 24 elever står på venteliste for å komme inn på Studiespesialisering (tidligere allmennfag) ved Dale Videregående Skole, mens fylket har bestemt at en klasse skal legges ned. Ristende på hodet satt jeg ettertenksom igjen etter å ha lest artikkelen, i det denne beslutningen virker svært lite gjennomtenkt. En skulle tro at en av følgende faktorer måtte være til stede for at en nedleggelse skulle være aktuell: For få elever søker seg til det gitte studieprogrammet ved en skole, og følgelig blir klasser nedlagt. Dette er her ikke tilfelle, i det et stort antall elever har søkt seg til skolen. Skolen har ikke ressurser til å opprettholde undervisningen, det være seg i form av passende arealer for undervisningen eller ved at finansieringen ikke er til stede. Ettersom skolen i flere år har hatt to klasser på nevnte studieprogram, må det antas at både rom og undervisningspersonale er på plass. Når det ...

Terminoppgjør!

På grunn av intense uker har det blitt  mindre blogging i det siste - om en uke skal det ta seg opp igjen. Vi har nå fem dager igjen før termin- og standpunktkarakterer for våren skal være satt, og det vil si at det har vært hektiske dager de siste ukene. I midten av april, når man detaljplanlegger mai, er det fort gjort å glemme at om en legger mye arbeid på elevene, så blir det også mye arbeid på en selv. Dermed blir man sittende med mye vurdering, samt at det er mye arbeid å sette karakterene. Det betyr at siste helga på mai tilbringes innendørs med en bunke med kåserier, og i morgen kommer de siste prøvene inn. Så blir det å vurdere og sitte i karaktermøter hele uka, før man endelig er i mål på fredag. DA, er det bare muntlig eksamen igjen, og det skal jo gå greit.

Oppsiktsvekkende om tilstanden i norsk skole

NRK sendte på tirsdag en opplysende dokumentar om frafallet i norsk videregående skole; Å lære eller ikke lære . Med opplysende mener jeg ikke oppsiktsvekkende med tanke på innhold, men bekreftende med tanke på hva de fleste som jobber i skolen nok allerede har visst. 1 av 3 stryker i ett (eller flere) fag, eller dropper ut av videregående skole. Skremmende mange kommer inn i videregående uten grunnleggende kunnskaper. Hva har skjedd med ungdomsskolen? Hvordan er det mulig at det finnes lærere som velger å ikke føre fravær, eller som sender svake elever på gangen i timene, fordi de ikke kan nok til å følge undervisningen? Programmet fokuserer i stor grad på yrkesfag, noe som i og for seg er fornuftig i det det er her frafallsprosenten/strykprosenten er størst. Likevel burde det også blitt sagt en del om studiespesialerende, hvor det også er (alt for) mange svake elever, med (skyhøyt) fravær. Jeg har møtt kommentarene så mange ganger; "hvorfor må alt være så vanskelig?", ...

Geografiprosjekt: "Wenn ich Deutsch wäre..."

Vi jobber for tiden i tysken med et prosjektopplegg om den tyske byen Leipzig. I utgangspunktet er opplegget laget av en kollega (takk til Ingrid!), og så har jeg vridd det slik at det passer til mitt bruk. Prosjektet har tre delmål: De skal lære litt om byen Leipzig (mindre viktig) De skal generelt lære ord/uttrykk som trengs for å beskrive/finne fram i en (tysk) by De skal øve muntlige ferdigheter Økt 1 tilbragte vi på Google Earth (maps.google.com). Alle elevene suste rundt over Leipzig, og de valgte seg så en gate i byen. Denne gata starta de så å tegne. De har valgt en del av gata, og tegner så på a3-ark, så detaljert de kan. De fleste detaljene må de finne på selv, det er en del av oppgaven. I tillegg skriver de inn støtteord; "Haus", "Auto", "Baum" osv. Økt 2 startet med at de satt i grupper og presenterte gata si (dette hadde de forberedt siden forrige time). Korte enkle setninger av typen "das ist mein Haus" og "das Auto ist grün...