Litteraturhistoriegjennomgang på tavla

Første uka etter juleferien starta vi norsktimen med en kjapp repetisjon av litteraturhistorien, vi har til nå vært igjennom middelalderen, renessansen og barokken. Dette så til slutt slik ut:


Hver gang jeg skriver på tavla på denne måten tenker jeg at dette må jeg gjøre oftere. I motsetning til når man bruker powerpoint kan man tenke sammen med elevene, og de får i mye større grad være med på å styre hvordan gjennomgangen skal være. Man står også mye friere til å vektlegge det som elevene er opptatt av der og da.

Samtidig er det mye mer krevende for læreren, en powerpointpresentasjon kan man lese gjennom og så er man klar til dyst. For å klare en tavlegjennomgang må man kunne stoffet mye bedre, alle koblingene må sitte godt for at det skal bli oversiktlig for elevene. Og, man må klare å holde tunga rett i munnen, slik at man ikke kjører ut på et sidespor, og blir der, fordi det er dit elevene vil kjøre.

En av elevene hadde ny mobil med mulighet for å ta panoramabilde, så det ligger nå på norsksiden på It's Learning. Jeg ble ganske fornøyd også, så dette er et av mine mål for undervisningen fremover: Mer tavle, mindre powerpoint!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!