Planlegging av sammensatte tekster

For tiden er et norskprosjekt om sammensatte tekster under utvikling, og det er så spennende! Planen min til nå er at elevene kan velge å lage enten en blogg eller en wiki. På denne bloggen/wikien skal de presentere enten en reklamefilm eller en musikkvideo. Dobbelt opp altså, de skal både lage og analysere sammensatt tekst.

Jeg er stor fan av å analysere sammensatte tekster, det er så ENORMT mye å ta tak i, og det er lett å treffe elevene der de er. I tillegg kan man drive litt propaganda. Jeg har for eksempel Aerosmiths' Hole in my soul som en av musikkvideoene de kan analysere, og de får dermed inn litt god musikk samtidig som de jobber med analysen. Om de velger reklame, kan de analysere enten VGs "Stille i fjøset", Grandiosas "Full pakke" eller Tele2 sin "Born to be sheep" (som er absolutt fantastisk!). Jeg hadde ønsket meg å kunne jobbe med Tines reklame for yoghurten "Ja" (den med Briskebys "this is propaganda" i bakgrunnen, utrolig bra reklame!), men den har jeg ikke funnet på nettet, så det får bli neste år.

I gjennomgangen av reklameanalyse skal jeg ta frem denne slageren fra XL Bygg:



Her kan man vasse i kjønnsroller, symbolikk og bruk av farger og lyd, og er rimelig lettfattelig. Denne utgjør dermed en ypperlig intro til reklameanalyse.

Det er dog ikke så lett å skulle sette opp vurderingskriterier for denne typen oppgave. Planen til nå er at de skal få to karakterer, en skriftlig (for innhold/oppbygging på wiki/blogg), samt at de også skal presentere det de har laget/funnet ut i en muntlig fremføring. Dette må grunnes i læreplanen, så nå sitter jeg her og koser meg med Kunnskapsløftet.

Livet er herlig dere!

Kommentarer

Blogguro sa…
Herlig! Jeg stjeler!

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!