Rom for ettertanke II

Før denne terminen startet skrev jeg dette innlegget, hvor jeg satte meg tre mål for høsten:
  1. Mer tid på elevene face-to-face, mindre kommunikasjon på It's Learning (ITL).
  2. Mer tid på fellesgjennomgang etter vurderingssituasjoner, og mindre tid på individuell retting.
  3. Større spillerom for elevene, spesielt i tysken.
Når det gjelder det første punktet, så har dette løst seg litt selv. Dette på grunn av at ITL-kulturen ved skolen jeg nå jobber på ikke er like sterk som ved skolen jeg jobbet på før, elevene forventer ikke i samme grad svar på ITL etter arbeidstid, og jeg har blitt flinkere til ikke å logge meg på ITL om jeg ikke faktisk skal jobbe. Det har dog kostet litt å bli flinkere til å snakke med elevene når det trengs, det er så utrolig lett å bare sende ut en melding i steden for å ta de litt vanskelige samtalene ansikt til ansikt. Jeg må manne meg opp hver gang, men jeg er blitt flinkere.

Fellesgjennomgang etter vurderingssituasjoner har jeg også blitt flinkere til, men forbedringen er ikke stor. Det er vanskelig å få tid til dette, og det er lett å tenke "det gjør jeg rett før neste vurderingssituasjon", og så blir det ingenting av. Rettebyrden er likevel for meg mye lettere enn i fjor, ikke minst på grunn av at man i Akershus Fylke tolker retningslinjene annerledes enn i Rogaland Fylke. Det betyr at vi i norsk slipper unna med seks vurderingssituasjoner (to hovedmål, to sidemål, to muntlig), mens man i Rogaland Fylke holder på at man må ha tre i hver disiplin (altså ni vurderingssituasjoner til sammen per termin i norsk, noe som er helt hinsides). Hurra for Akershus Fylke, hadde det ikke vært for det så hadde jeg vurdert å legge inn årene for min norsklærerkarriere, for aldri mer et sånt norsklærerår som i fjor (se også dette innlegget om tidsbruken min i forrige vårtermin).

Det siste punktet er det jeg er mest fornøyd med. Med litt mer erfaring er det også lettere å slippe elevene mer løs, og det skaper større entusiasme. Jeg er spesielt glad for at tyskgruppa som jeg har i år har fungert utrolig godt frem til nå. Jeg har Tysk 1 på VG1, med mange elever som sliter med fremmedspråk (og som følgelig ikke har hatt andre fremmedspråk på ungdomsskolen) og/eller som er negativt innstilte til tysk generelt. Men, nå er det utrolig god stemning! Jeg har også hatt en anonym undersøkelse på ITL hvor de svarer på hvor godt fornøyde de er med undervisningen og hvor mye de lærer, med en skala hvor 1 er minimalt fornøyd og 5 er maks. Ingen har svart under 4 på det første spørsmålet (alle er altså godt eller svært godt fornøyd), og ingen er under 3 på spørsmålet om hvor mye de lærer - hurra! Litt skryting her nå, men jeg er utrolig fornøyd med at gruppa fungerer så bra. Det er også stor stas å få til akkurat tyskfaget, ettersom det er ekstra krevende å få på plass god motivasjon i de timene.

Alt i alt har halvåret vært utrolig morsomt, jeg trives godt med gruppene og fagene mine, kunne ønsket meg mer samfunnsfag og mindre norsk, men kan jo gjøre lite med det. Jeg savner elevene mine fra i fjor innimellom, spesielt fordi man ikke har like tett elevkontakt på en så stor skole som den jeg jobber på nå, men det går fint, de lever vel videre fordi om ikke jeg er der! Jeg kjenner også at jeg gleder meg til ny start, jeg gleder meg til nye planer og mer undervisning, og det er et godt tegn når undervisningsoppleggsideene stadig detter inn i hodet. Hurra!

Men, jeg skal klare å holde ferien gående i noen dager før det braker løs.

Et godt nytt år til alle!

Kommentarer

Leif Harboe sa…
Jeg tror nok pålegget om 3 vurderinger i "hver disiplin" er nokså skoleavhengig. På Bryne vgs har vi ikke pålagt oss selv noe tilsvarende. Men det du skriver demonstrerer uansett både ulikhetene mellom skolene og fylkene og dessuten det urimelige arbeidspresset som legges på dem som underviser i norsk. Godt nyttår til deg!
Eva sa…
Takk for det, og lige måde! Jeg har også i etterkant funnet ut at flere andre skoler i RFK ikke har 3x3 vurderingssituasjoner i norsk, skulle ønske jeg hadde funnet ut det i fjor, men da hadde jeg ikke overskudd til å kikke opp fra rettebunkene...

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!