Skolestart, og vi liker det!

2SFB på aktivitetsdag
Skolestart er alltid spennende, men i år var det for min del litt annerledes enn det har vært før. For første gang har jeg, i tre av fire klasser, nesten bare elever som jeg kjenner fra før. Deriblant kontaktlærerklassen min fra i fjor, som jeg i år skal ha i både norsk og samfunnsfag på vg2. Og det er rart, de forventningene som vanligvis ligger i møtet med de nye elevene var der ikke, og istedet blir det en ro i å finne tilbake til de kjente, og i å kjenne på at dette fungerer

Det er også fint på en annen måte å ha oppstartssamtaler med elever man kjenner fra før. Det er ganske deilig å slippe unna den prosessen med de nye, hvor det er så mye å føle seg fram til i de samtalene, og hvor man på en helt annen måte må konsentrere seg om å være så utadvendt, hyggelig, imøtekommende... Ikke at jeg tror jeg ikke var det i denne runden altså, men det er mye lettere å slappe av når man kan snakke om ferien og været og de nye fagene og kjæresten og eventuelt problemene, men innenfor rammene av at dette allerede er kjent stoff som vi nå bare nøster videre på. Og så er de jo gode, jeg er priviligert som får lov til å være så mye sammen med en så bra gjeng (ja, dette er dere, 2SFB!).

I tillegg til kontaktklassen min har jeg en tredjeklasse i Religion og etikk. Denne klassen hadde jeg i samfunnsfag på vg1, så de er også kjent materiale. De er en veldig annerledes gjeng enn den formgivingsklassen jeg er mest i; ren studiespesialisering, vinner alltid fotballturneringa på aktivitetsdagen, gode karakterer, jobber godt, aktive i timen... Ganske mye streitere i formen, men utrolig spennende folk å holde på med, og så er det utrolig deilig når ei hel gruppe følger så lett at jeg etter første økt tenker "her, her kan jeg skru opp nivået kraftig".  

Til sist har jeg programfaget Politikk og menneskerettigheter, som er mitt definitive yndlingsfag å undervise i. I år har det blitt full klasse, og det er jeg veldig stolt av! I dette faget får man ofte en flott opphopning av engasjerte, unge mennesker, og det gjør det ekstra morsomt når jeg i tillegg får holde på med det jeg kan best, Her er det også (endelig) en del elever jeg ikke kjenner, og det er gøy! Jeg legger lista høyt for meg selv, og dermed er det veldig givende å kunne vise for meg selv at jeg mestrer å gjøre et godt inntrykk og å "få til" nye elevgrupper også, når de andre fagene er grupper som allerede er satt. Så her skal vi kose oss, og altså, når man får lov til å forske på parlamentarismens fantasiske mekanismer, jeg mener... Det KAN ikke bli mye bedre enn det!

Med dette på programmet, så kan nesten ikke skolestart gi så mye mer... Kule elever, givende samtaler, morsomme fag, spennende planer... Det kan egentlig bare begynne å regne nå. Jeg er klar.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!