Karaktervås fra FrP

En av nyhetene i dag er at FrP (igjen) lanserer forslag om karakterer i skolen allerede fra 5. klasse. VG siterer Per Sandberg, som mener at tiltaket vil "sette en stopper for bråkete unger og dårlig disiplin".

Unnskyld meg, men dette er nesten like tåpelig som Høyres forslag om premiering i skolen (se innlegg om dette). Tror noen virkelig at de ungene som gjør det dårlig på skolen vil gjøre det BEDRE om de får dårlige karakterer allerede når de er 11 år? Å gi dårlige karakterer som "straff" for dårlig disiplin vil ikke gjøre det bedre, det fungerer ikke slik i ungdomsskolen, og det fungerer ikke slik i videregående heller. Dårlige karakterer fører til dårlig selvtillit, underprestering og til at man gir opp (her finnes det unntak, selvfølgelig, men for de svake elevene er dette mønsteret).

Med fare for å gjenta meg selv: Det er for mye dulling i norsk skole. Vi gir for mye ukritisk ros, slik at mange nok går på en smell når de begynner på ungdomsskolen og får toere eller treere. Men la det så holde med karakter i orden og adferd på barneskolen (jeg tror jeg er for det), og så må vi jobbe med å gi t-y-d-e-l-i-g-e tilbakemeldinger i tillegg. Å gi karakterer og rangere allerede når ungene er 11 år, det er å gå for langt.

Kommentarer

Hanne E. Donovan sa…
Min familie og jeg bor i USA og barna har fra 1. klasse av hatt karakterer. Desidert bedre med karakterer og det er noe barna selv vil ha. De vil ha bra resultater pa skolen og vil belonnes for det.

Sosialisme til tusen ved ikke a gi barn karakterer.
Eva sa…
Jeg er ikke helt med på argumentasjonen her... Sosialisme er vel ikke et skjellsord?

Personlig ville jeg også syntes at det var gøy å få karakterer fra jeg var 7 - fordi jeg ville fått gode karakterer. Spørsmålet er bare hva som skjer med dem som får stryk eller 2 når de er 7. Tror du de får lyst til å jobbe videre, eller at de mister motivasjonen?

Av og til må man også tenke lenger enn på seg selv og på sine egne (flinke) barn! :)
Miss Beany sa…
Helt enig med deg Eva! For å dra det helt ned på grunnjorden; jeg spilte bowling for en stund siden. Jeg tapte så det ljoma, derfor blir det en goood stund til neste gang. Neste eksempel: jeg spilte risk her om dagen, jeg tapte så det ljoma. Det blir også en stund til neste gnag.

Jeg liker ikke å tape. Jeg har heldigvis skjønt meg på karaktersystemet i skolen så de kodene klarte jeg å knekke, derfor fortsatte det i de banene.

Hvis karaktersystemet hadde vært fullstendig perfekt og gitt et 100% riktig bilde av elevenes kvalifikasjoner på alle punkt og ført til at de ble flinkere på skolen så hadde jeg skjønt det.

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!