Gretten, men likevel rimelig fornøyd

Noen dager er man ganske enkelt litt gretten. I dag var en sånn dag. Jeg har seks timer undervisning på fredager, og det er slitsomt å tenke på når klokka er halv sju om morgenen og jeg vet at jeg har to timer sosiologi og fire lange norsktimer foran meg før det er helg. Ofte krydres dette også med en liten dose dårlig samvittighet, i det jeg jo liker å undervise, og jeg liker elevene, så det er jo egentlig bare tull å være gretten før man starter? Men likevel. I dag var jeg altså gretten.

Jeg er ellers stort sett en smilende lærer. Jeg smiler meg gjennom timene, jeg smiler når jeg gir elevene skjenn, og jeg smiler når jeg ber dem gjøre som jeg sier, også når det er fjerde gang på fire minutter. Jeg er i tillegg stort sett gira, høyt gira, når jeg går inn i klasserommet, da blir elevene også gira, og jeg må bruke en del energi på å styre oppgirte elever i riktig retning.

I dag derimot, når jeg ikke har smilt hele dagen, og når jeg heller ikke har vært supergira, så blir jeg overrasket over at elevene fortsatt gjør som jeg sier. De gjør det til og med fortere enn ellers! Ikke blir de sinte heller, fordi om jeg ikke smiler til dem hele tiden, de er faktisk fortsatt akkurat som de pleier å være, med litt mindre overskuddsenergi kanskje, men samtidig altså med litt høyere innsats.

Hva har jeg altså lært av dette (eller, hva BØR jeg i alle fall lære)? Jeg har alltid lyst til at mine opplegg skal være maks. Elevene skal lære MAKS og det skal være MAKS spennende og interessant og MAKS variasjon med MAKS tilpasning samtidig som jeg skal være MAKS inspirerende og kunnskapsrik og fremfor alt engasjert. Dette betyr at jeg nok overser at det av og til er helt greit med en ikke-supergira lærer, og med et opplegg som er "bare" ok. Når man gjør masse forskjellig, så er jo det å bruke boka og "bare" lese og gjøre oppgaver faktisk variasjon fra det man pleier å gjøre til vanlig! I tillegg blir det kanskje mindre stress hvis man klarer å tenke at man ikke skal yte MAKS hele tiden? (Her er svaret fremdeles ukjent ettersom jeg ikke har klart å tenke dette enda, men jeg tror kanskje at det ville blitt "ja"..).

For likevel å oppsummere denne kjedelige dagen, hva har skjedd i mine timer i dag?

Sosiologi (2t):
Tavleundervisning (begrepsinnføring, sosialisering, normer osv.), 15 min.
Tegning for å forstå ulike sosialiseringsprosesser
Lesing/jobbing med oppgaver fra boka

Norsk (4t):
Tavleundervisning igjen (forskjellen på V2-språk og kasusspråk), 15 min.
Talekor med innlæring av diverse bokstaver fra norrønt
Samarbeidslæring omkring innlæring av disse, samt oversettelse av norrøn tekst
Stasjonsundervisning for fire norskklasser i samarbeid med to andre lærere, hvor mitt tema var dansk, herunder;
YouTube-video av dansk popsang for å understreke hvor vanskelig dansk tale kan være å forstå, videre illustrasjon av at skriftspråket derimot er enkelt med utdeling av sangen og nok en gjennomhøring av sangen med teksten tilgjengelig
Enda litt mer tavleundervisning (15 min. tilsammen på tre grupper)
YouTube-video, Ut i vår hages fantastiske sketsj Danish language

Dette var vel egentlig ikke så kjedelig likevel? Og det gjorde nok heller ingenting at jeg kanskje bare smilte 70 prosent av tiden.

Godt å vite. Det er fint å være lærer altså. Men samtidig er det også fint at det er helg nå.

Kommentarer

Randi :) sa…
Jeg/vi husker deg som en bestandig smilende lærer. Hadde du egentlig noen dårlige dager når du jobbet på Strand vgs? :)

Vi savner deg, Eva! Mye mer enn du tror :)
Eva sa…
Åååh!:) ..antageligvis ingen i klasserommet deres, i alle fall!

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!