Språkverksted

Fra og med i dag har vi språkverksted i midttimene hos oss. Hver mandag har vi (lærere og elever) fast møtetid fra 1120 til 1205, og hver mandag vil det være en tysklærer, en spansklærer og en fransklærer til stede i biblioteket. Elevene kan så komme å få "spesialundervisning" når de trenger det, eller bare for å jobbe med oppgaver på et still(ere) sted.

Her sitter jeg nå da med tre elever fra tyskgruppa mi, en litt slow start altså. Jeg håper likevel at det tar seg opp, vi har prøve neste uke, og da er det flere som bør gripe sjansen. Jeg har også nå lagt opp tyskundervisningen opp mot dette tilbudet. I forrige uke brukte vi en hel dobbeløkt på at elevene laget en egen arbeidsplan som de skal jobbe etter frem mot prøven. De har fått utdelt vurderingskriteriene som jeg vil bruke for å sette terminkarakter nå til våren, og så har de markert hva de kan. For det fleste vil det være mange punkter som ikke blir markert, og som dermed trenger justering, og de har nå selv funnet oppgaver og laget en tidsplan for når de skal gjøre dem. Forhåpentligvis kan de da også lære at det er LURT å ha en plan, og at det er LURT å jobbe med oppgaver foran en prøve i steden for å lese i grammatikken (noe som aldri fungerer).

Prøven vil bli eksamensnær, det er jo tross alt bare ett år til eksamen! Vi kjører dermed lytteprøve, oversettelse, tekstforståelse (svare på spørsmål på norsk om tysk tekst) og skrive egen tekst. Noen vil kanskje synes at dette er utfordrenede, elevene har jo tross alt bare hatt tysk i ett år. Jeg tenker derimot at jo fortere de blir vant til formen, jo bedre. Kanskje hadde de fått bedre karakter på en ren grammatikkprøve, men hva lærer de av det? Hva slags kunnskap får de egentlig vist? Erfaringene mine sier at de da får en for god karakter, og at de faller igjennom når de skal produsere egne tekster (det gjelder både skriftlig og muntlig). Dermed velger jeg tenke at vi like godt kan kjøre denne mer virkelighetsnære formen først som sist, og så kan de også se at de (forhåpentligvis) forbedrer seg innenfor de rammene som de faktisk blir eksaminert i.

De tre som nå arbeider har i alle fall mer arbeidsro enn de får i timene, og de jobber godt. Kanskje hjelper det på prøveresultatet? Time will show.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!