I fjor jobbet min kollega Kine Dorich og jeg svært tett med Tante Ulrikkes vei i norsk på vg1. Siden har jeg delt dette opplegget i mange runder, senest for noen dager siden, da mine vg1-kolleger igjen skal lese boka med sine elever. Jeg sitter dermed med en følelse av at dette må jeg skrive ned, slik at flere kan la seg inspirere til å bruke en flott bok i undervisningen. Hos oss pleier vi å lese en roman i førsteklasse i forbindelse med kompetansemålet som handler om kulturmøter. I fjor var valget ganske lett, da T.U.V. hadde fått mye oppmerksomhet, og virket som en god måte å aktualisere stoffet på. I tillegg er det alltid for meg som har tyngden i samfunnsfagene en fordel å bruke bøker som gjør at jeg også selv kan aktivere samfunnsviteren i meg. Arbeidet vårt startet med at vi satte oss ned og hadde en grundig brainstorming på ideer vi hadde til hvordan vi kunne jobbe. Dette dokumentet finner dere her . Jeg tar sjansen på å dele det selv om dette er på myldre- og skissestadiet,
Aliaslapper til POME-elevene Siste uka før jul kommer snart - og det er en hårfin balansekunst å finne på noe som gir litt lett og fin julestemning, samtidig som man ikke kan se julefilm i alle timer i en uke. Så jeg anbefaler igjen Alias som repetisjons-/koseøkt. Det er veldig morsomt, spennende, og ikke minst lærerikt! Hovedpoenget med Alias er at man skal forklare ord uten å bruke ordet. Man trekker en lapp, og på lappen står ordet "konge". Da kan man forklare med å si "statsoverhode som bruker krone" eller "tittelen til Harald V", men man kan altså ikke si ordet "konge". Man kan heller ikke oversette til andre språk, bruke kroppsspråk, stave, eller bruke en annen form av ordet (som adjektivsformen kongelig for å komme frem til ordet konge). Skoleutgaven av spillet går så som følger: Forberedelsen er enkel, men tar litt tid. Skriv opp (et utvalg av) alle begreper og ord som kan være relevante i faget. Ta gjerne også med aktuelle nav
I dag har jeg sittet med vurdering av av litterære programmer på VG3. Elevene har jobbet i grupper, og de har kunnet velge om de ville lage tv- eller radioprogram. Alle gruppene har valgt radioprogram, noe som nok har sammenheng med at det er lettere å lage. Vi har også media og kommunikasjon som linje så det finnes mye utstyr, men stakkarene i ST-klassene har ikke tilgang til å låne alt det. Så dermed altså, radioprogram. Før jeg går videre må jeg legge til at opplegget skissert under er laget av min gode kollega ved Rosenvilde vgs Mette Skorge, så jeg kan ikke ta kreditt for mer enn gjennomføringen her. Oppgaven vi ga lød som følger: I denne gruppeoppgaven skal dere fordype dere i et emne knyttet til et litterært tema. Her står gruppen helt fritt i valg av fokus. Det kan være en litterær periode som står i sentrum eller et forfatterskap. Kravet er uansett at det er tekster som skal diskuteres, og tekstene skal analyseres, tolkes og settes inn i en kontekst. I tillegg til d
Kommentarer