Å undervise med terrorangrep som bakgrunnsteppe

I dag har jeg hatt gruppa mi i Politikk og menneskerettigheter for andre gang, og dessverre for alle måtte vi ta en solid avstikker fra emnet vi jobber med (norsk politikk) for å snakke om de utrolige hendelsene som vi har sett i Frankrike de siste dagene. Undervisningen starta kl. 1245, og jeg tilbragte hele formiddagen med å skulle planlegge det som skulle skje i timen, noe som jo var veldig vanskelig i og med at gisseldramaet har rullet og gått i hele dag. Kl. 12 gikk jeg til pause, og 1245 var det rett og slett ikke annet å gjøre enn å kjøre direktesendt nyhetssending i klasserommet for at både elevene og jeg skulle få en siste oppdatering på tingenes forløp. Før vi satte i gang, fortalte jeg kort om hva som hadde skjedd, onsdag, torsdag og i dag fredag på formiddagen. Elevene satt musestille. Så til nyhetene. Vi fikk info om tingenes tilstand; massivt politioppbud, helikoptre, innbyggere inne, bak gardinene. Elevene var på skolen og fikk trøst av lærerne. Og portrett av de to brødrene som hadde forskanset seg i fabrikken. Deretter brukte vi en del tid på å snakke om bakgrunnen og motivasjonen for gjerningsmennenes handlinger, både slik de selv har uttalt dem, slik de tolkes i vestens medier, og alternative tolkninger. 

Det første leddet, hva er gjerningsmennenes uttalte motivasjon, er forsåvidt enkel (de vil dø martyrdøden), men dette med billedforbud i islam er ikke like lett å få tak på. Elevene vet ikke nødvendigvis mer enn det (at man ikke tillater bilder av profeten), og så mangler bakgrunnen. Jeg synes også det er særdeles viktig å diskutere det løpet som det nå ser ut som om vestens medier kjører, med massiv trykking av alle mulige karikaturtegninger. Det er ganske forutsigbart at dette nå skjer - kan det være at det er en del av terroristenes mål? Er det en del av det de ønsker å oppnå at en nå velger et massivt kjør som også støter helt vanlige muslimer, som ikke støtter terroristene? Jeg er selv usikker på hva som er riktig vinkling her, men sikkert er det at det er svært viktig at elevene møter denne typen problemstillinger. Det har blitt veldig vanlig å kjøre ytringsfrihetsargumentet for alt det er verdt inn i denne typen problemstillinger, og det er et godt argument, men det råder ikke grunnen alene.

Mens diskusjonen løper, lar vi livesendingene fra VG og Aftenposten gå i bakgrunnen. Plutselig er det flere gisler, i butikken i Paris. Jeg leter på pc-en etter oppdateringen med elevene ventende, uten å finne bekreftelser på hva som er skjedd. Etterhvert tikker noen opplysninger inn, hva gjerningsmannen sier, hvor mange gisler det er... Tiden går, elevene får lese litt om norsk politikk, men med nyhetssendingen fortsatt på storskjerm. Det diskuteres stille rundt omkring i klasserommet. I det vi er på vei ut døra, kommer meldingen om døde i butikken i Paris. Elevene går hjem. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!