Innlegg

Bruk Photo Story!

Som tidligere nevnt har jeg vært på kurs og blitt introdusert for programmet Photo Story , og dette programmet har nå fått plass i alle mine fag. Elevene er kjempeengasjerte, og resultatene blir veldig bra, uten at dette tar alt for mye tid. Her er en smakebit fra et tyskprosjekt, med tema "typisk tysk". Elevene har brukt omtrent en undervisningsøkt (knappe 80 min.) på denne filmen. Som dere ser legger man inn bilder, og man kan i tillegg legge på egen tekst, tale og musikk. Programmet er svært enkelt å bruke, jeg ga elevene linken til nedlastingssida og satte dem i gang uten at jeg selv hadde gjort mer enn å laste ned programmet og trykke meg frem for å se hvordan det så ut, og de aller fleste tok det på strak arm. Det tar dog litt tid i starten, så det er lurt å ha litt god tid til prøving og feiling. Programmet passer også godt for gruppearbeid, hvor gruppa lager filmen på én pc. De andre på gruppa finner da bilder, lager tekst etc. Man kan arbeide rundt ett tema (som ...

Vurderingstips!

En stor del av lærerjobben består i vurdering, i alle fall om man er norsklærer. Om man ikke finner effektive metoder for dette, så vil det ta enormt med tid og energi, så her gjelder det å ta med seg de tipsene en kan få! I den forbindelse vil jeg gjerne anbefale RubiStar , en nettside hvor man kjapt kan lage ulike vurderingsskjema (tips om denne er igjen funnet på bloggen til Henning Fjørtoft . Jeg har ikke prøvd ut dette selv ennå, men det skal definitivt bli mitt neste prosjekt! Kanskje er dette en av veiene en kan gå, i og med at en her får dokumentert og gitt klar og tydelig vurdering, samtidig som en sparer tid som så kan brukes på muntlige tilbakemeldinger.

Photo story!

Av og til får man tips som virkelig er verdt å ta med seg. I forrige uke var noen kollegaer og jeg på kurs. Temaet var vurdering- og trening av muntlige ferdigheter i fremmedspråk, og midt på dagen hadde vi en lengre seanse der vi fikk masse tips og triks med tanke på hva man kan gjøre for å fremme den muntlige biten i fremmedspråksundervisningen. I den forbindelse vil jeg gjerne anbefale programmet Photo Story . Her kan læreren, eller elevene, lage presentasjoner ved hjelp av bilder som henges sammen til en filmsnutt. I tillegg kan man legge på tekstkommentarer, bakgrunnsmusikk og egne kommentarer. Programmet er lett å laste ned og lett å bruke, og det skaper mestring både hos lærer og elev når resultatet av litt jobbing faktisk blir seende ganske profesjonelt ut! Dette er også et godt alternativ til powerpoint når man skal presentere noe, i det man får en annerledes og noe mer levende presentasjonsform.

Flytting

Med våren kommer flyttinga, som alltid... Det ble bare ett år i Stavanger, fra høsten flytter vi til Oslo. Jobbsted blir Rosenvilde VGS i Bærum, er VELDIG spent på hvordan det blir! Gleder meg utrolig mye, spesielt til å igjen bo på et sted der jeg/vi har skikkelig nettverk. Det blir stas! Men, alt kan jo ikke være solskinn. Flyttinga innebærer jo også at jeg må reise fra alle de kjære elevene mine, og det er ikke noe morsomt! Jeg lurer på om det kommer til å fortsette å være sånn? Kommer jeg alltid til å ville ta med elevene mine hjem for å servere dem kakao? Kanskje blir det spesielt trist i år ettersom jeg er "førstegangsreisende"? Uansett, det blir rett og slett litt sørgelig å skulle overlate dem til seg selv. Kanskje blir jeg nødt til å pålegge dem i evigvarende norsklekse å fortsette å blogge, slik at jeg kan holde meg oppdattert på hva de driver med.

Heldagsprøvefrustrasjon

Bilde
Mai er snart her, og det er heldagsprøvetid. For mange er dette en stressende tid, spesielt for dem som har mange avgangsfag. Heldagsprøver, muntlige presentasjoner og you name it, hovedpoenget er: dette er avgjørende for standpunktkarakteren, og resultatet vil følge deg resten av livet. En skulle kanskje tro at dette var nok til at alle skjønte alvoret. At dette var nok til at alle skjønte at nå, nå må jeg legge ned en ekstra innsats, jeg må lese litt ekstra, sitte litt lenger, konstrentrere meg litt mer. En skulle kanskje tro at alle forsto at om hun/han ikke gjorde det, så vil vedkommende få dårligere karakter enn det hun/han har potensiale til å få. Slik er det likevel ikke. Jeg lar meg fremdeles sjokkere over elever som ikke får med seg at et dårlig(ere) resultat er noe de vil ha med seg i lang tid, og at dette, for en del, vil kunne føre til at de må ta opp igjen faget på grunn av eneren som venter dem. Jeg lurer på om det er evnen eller viljen det står på; forstår de ikke at det...

Det elektroniske søknadsskjema – veien til drømmejobben?

Det å finne en stilling som lærer trenger ikke være så enkelt. På tross av at vi hører om lærermangel og høy gjennomsnittsalder i yrket, er det slettes ikke så lett å få jobb, spesielt ikke i videregående skole. Dette gjelder nok spesielt i de større byene med store lærerutdanningsinstitusjoner, men også ellers må man gjerne ha realfag for å være virkelig ettertraktet. Nå er det likevel også slik, at det ikke bare er egen kompetanse og erfaring som avgjør om du får en jobb eller ikke. Det er også avgjørende at man orker å presse seg gjennom uendelige mengder med elektroniske søknadsskjema på nettet. Disse søknadsskjemaene er kjempepraktiske og får fram all informasjon om deg, samt at de gjør det mye lettere for arbeidstager, som er sikre på å få god og sammenlignbar informasjon om alle søkerne. Så sitter man da der, og skal fylle ut dette skjemaet. Først basisinformasjon, så utdanning. Her kommer første problem, man har bare et visst antall bokstaver per utdanningslinje. Dette betyr at...

Innspurt!

Mai nærmer seg, og med det heldagsprøver, eksamen, og nervøse elever. På VG2 nærmer undervisningen seg slutten, med kun 2-3 undervisningsøkter igjen. Hos førsteklassingene er det litt roligere, men også der ligger det i lufta at nå, nå er det alvor. For førstegangslæreren er dette også rimelig nervepirrende. Faglærerrapport er nå levert i de muntlige fagene, og dermed må man vel bare innse at det er ganske sannsynlig at man får opp en gruppe til muntlig eksamen. Heldigvis har jeg flinke elever, så det er absolutt ingen fare, men like fullt er det en spennende situasjon også for læreren. Det hoper seg også opp med retting fremover, i det vurderingssituasjonene ligger tett frem mot terminslutt i starten av juni. Det er lett å glemme at når man legger mye på elevene, så får man også selv tidobbel arbeidsmengde i etterkant, men men… Når de legger ned den innsatsen de gjør, er det absolutt verdt slitet. …og til sist, om det er mye å gjøre: vi har jo tross alt uansett bare 9 uker igjen til s...