Innlegg

Avslutningøkt for tyskklassen

På torsdag hadde vi siste økt med tysk i klassen min med tysk II på vg1. Det er alltid litt dobbeltsidig å ha siste økta: På den ene siden er det godt å være ferdig og at det er sommerferie. På den andre siden er det alltid trist å være ferdig med en klasse. Det er alltid en vemodig følelse å si de siste ordene: "Takk for et fint år, jeg har hatt det fint/gøy/moro, håper det har vært lærerikt/greit/ikke ille"... I tillegg er det alltid en utfordring å finne på aktivitet i de siste øktene før skolen rundes av. For hva skal man gjøre, når prøvene er overstått og karakteren er satt, sola skinner utenfor og... Ja, vi har fremdeles fire timer igjen? Jeg har bearbeidet og blandet tidligere opplegg, og serverer her en liten skisse for et opplegg for to dobbelttimer, som fungerer fint på slutten (eller som mellomopplegg ellers i året også). Opplegget tar utgangspunkt i tysk musikk. Del 1 (første totimersøkt) går som følger: Idéen er at elevene skal se musikkvideoen til ti tyske ...

Snart tentamen i Politikk og menneskerettigheter

Bilde
I neste uke har vi tentamen for Politikk og menneskerettigheter, så nå har vi hatt siste runde med de mest sentrale fagbegrepene før de får utlevert forberedelsesdelen i siste økt på fredag. Jeg blir gang på gang slått av hvor bra det fungerer å gjennomgå med tavla - innspill fra elevene kommer så mye bedre frem, og hele tavla blir på en måte en representasjon for det klassen som helhet får frem av stoff.

Hva er globalisering?

Bilde
Vi jobber med internasjonale forhold i samfunnsfag, og på agendaen i dag står globalisering. Men hva er det? Det er ikke alltid lett å få begrepet til å bli konkret, uten at det blir "alle blir venner og hører amerikansk musikk". Så vi prøver å gå mer analytisk til verks, og bruker en ordentlig modell for hva globalisering er. Denne har vi gjennomgått, og nå skal elevene finne bilder som illustrerer eller forklarer de ulike punktene. Disse skal de lage en enkel presentasjon av, og så skal vi bruke presentasjonene som utgangspunkt for å gå videre inn i konsekvensene gvlobalisering har for klimaet på kloden. Kjapp og lett måte å få frem innholdet i globaliseringen på!

Hva kan 1SFB om lyrikk?

Bilde
I norskklassen min, 1SFB, starta vi i går med lyrikk. Her kommer i den forbindelse et lite tips til en temaoppstart som kan brukes for mange ulike tema. Jeg pleier ofte å ha en drodling på tavla, hvor elevene kommer med innspill/tanker til hva de tenker/kan/assosierer med tema. Dette bruker jeg å la være elevstyrt, altså jeg lar en elev være ordstyrer mens en eller to andre skriver stikkordene som kommer opp på tavla. Kanskje kan jeg også da rekke opp hånda og komme med innspill på lik linke med elevene.  I går tok vi en liten vri på opplegget. Vi kjørte "last man standing", en konkurranse som ble hyppig brukt av lærerne da jeg gikk på videregående. Elevene sto ved pultene, og fikk tema "lyrikk". Dermed skulle de etter tur, når de blir pekt på, si ett ord som hadde sammenheng med lyrikk. Det kan være assosiasjoner, forfattere, virkemidler eller hva som helst. Hvis de sa noe som er sagt før, eller noe som ikke har sammenheng med tema, eller ikke kommer på noe, m...

Digital debatt om medienes rolle i politikken

Bilde
I dag har vi hatt siste økt med tema norsk politikk i faget Politikk og menneskerettigheter. Med utgangspunkt i et læreplanmål som omhandler massemedienes innvirkning på norsk politikk har vi hatt digital debatt, med utgangspunkt i fire problemstillinger: Massemediene har uheldig påvirkning på det norske demokratiet Staten kan og bør kontrollere innholdet i massemediene Sosiale medier er et gode for demokratiet Mediene presser politikerne til å gjøre en god jobb For å få dette til brukte vi diskusjonsverktøyet i It's learning. Som dere ser: Konsentrerte elever, og jeg synes det er veldig greit å også debattere uten å måtte være muntlige, slik får man også større balanse slik at de som er muntlig sterke ikke alltid får den største fordelen i en diskusjon.

Preteritum, preteritum...

Bilde
Preteritum, preteritum, det er ikke enkelt. Den siste måneden har tyskgruppa mi jobbet med å få preteritum på plass. Jeg prøver å variere metodene for å få det inn på ulike måter, og her har dere en liten sak som fungerer veldig fint. Jeg har laget fire verbsett, med fire ulike svake verb. Settene er økende vanskelighetsgrad: I det første settet er både person og personending er markert sånn at ich og -te, som er riktig ending på verbet i førsteperson entall, begge er gule osv. Dette vises på det øverste bildet. I det andre settet er kun endingen på verbet markert, men i samme farge som i sett 1. -te for førsteperson entall er dermed gul, mens resten nå er umarkert. I det tredje settet er ikke endingen på verbet markert, mens personene er det, ich er dermed markert gul. I det fjerde og siste settet er det ingen fargemarkering, slik dere ser på det nest øverste bildet. Vi har så hatt mange runder med pusling. I første økt kjørte vi ett og ett sett, med konkurranse mellom tre ...

Å undervise med terrorangrep som bakgrunnsteppe

Bilde
I dag har jeg hatt gruppa mi i Politikk og menneskerettigheter for andre gang, og dessverre for alle måtte vi ta en solid avstikker fra emnet vi jobber med (norsk politikk) for å snakke om de utrolige hendelsene som vi har sett i Frankrike de siste dagene. Undervisningen starta kl. 1245, og jeg tilbragte hele formiddagen med å skulle planlegge det som skulle skje i timen, noe som jo var veldig vanskelig i og med at gisseldramaet har rullet og gått i hele dag. Kl. 12 gikk jeg til pause, og 1245 var det rett og slett ikke annet å gjøre enn å kjøre direktesendt nyhetssending i klasserommet for at både elevene og jeg skulle få en siste oppdatering på tingenes forløp. Før vi satte i gang, fortalte jeg kort om hva som hadde skjedd, onsdag, torsdag og i dag fredag på formiddagen. Elevene satt musestille. Så til nyhetene. Vi fikk info om tingenes tilstand; massivt politioppbud, helikoptre, innbyggere inne, bak gardinene. Elevene var på skolen og fikk trøst av lærerne. Og portrett av de to b...