Innlegg

Årets første bunke

Bilde
Årets første prøve er avlagt, og vurdert! Den første i rekka av mange, mange...

Skolestart, og vi liker det!

Bilde
2SFB på aktivitetsdag Skolestart er alltid spennende, men i år var det for min del litt annerledes enn det har vært før. For første gang har jeg, i tre av fire klasser, nesten bare elever som jeg kjenner fra før. Deriblant kontaktlærerklassen min fra i fjor, som jeg i år skal ha i både norsk og samfunnsfag på vg2. Og det er rart, de forventningene som vanligvis ligger i møtet med de nye elevene var der ikke, og istedet blir det en ro i å finne tilbake til de kjente, og i å kjenne på at dette fungerer Det er også fint på en annen måte å ha oppstartssamtaler med elever man kjenner fra før. Det er ganske deilig å slippe unna den prosessen med de nye, hvor det er så mye å føle seg fram til i de samtalene, og hvor man på en helt annen måte må konsentrere seg om å være så utadvendt, hyggelig, imøtekommende ... Ikke at jeg tror jeg ikke var det i denne runden altså, men det er mye lettere å slappe av når man kan snakke om ferien og været og de nye fagene og kjæresten og eventuelt proble...

Valgadferd 2: Sosial bakgrunn som bestemmende for valg av parti

I forrige innlegg beskrev jeg hvordan elevene mine ble introdusert for skillelinjemodellen som en teori som forklarer valgadferd. Men vi må jo ha med flere. Den andre hovedmodellen som de skal innom, er sosial bakgrunn. Her er det avgjørende hvordan faktorer som alder, kjønn, yrke, utdanning, bosted og så videre kan fortelle oss hvilket parti en person gjerne vil stemme på.  Vi starta økta med å repetere skillelinjemodellen fra forrige økt, og så la vi på med denne nye modellen. Vi ramset opp faktorer som kunne spille inn på partivalg, og så kunne vi begynne å jobbe.  For å illustrere modellen kjørte vi en ny øvelse. Jeg fant på forhånd opp en del personer, som jeg ga egenskaper som alder, yrke, bakgrunn og lignende (dokument med disse må dere gjerne bruke, det finnes til nedlasting her (dropbox)). Elevene satt så i grupper, og fikk utdelt lapper med to personer hver. Deretter skulle de diskutere seg frem til hvilke eller hvilket parti de tenkte at vedkommende ville høre ...

Valgadferd 1: Skillelinjer i norsk politikk..

Bilde
Et nytt skoleår er i gang, og POME-klassen har fått to økter med norsk politikk. Når det er valgår MÅ vi jo starte med skillelinjene og de politiske partiene, så her kommer et lite innlegg om hvordan dette kan gjøres. Målet her er at elevene skal bli kjent med ulike modeller for valgadferd, i tillegg til selvsagt at de skal bli enda bedre kjent med partiene i Norge. Vi starta økta med et såkalt dialogspill. Dette er forklart på denne siden før, men kort sagt fungerer det slik at elevene sitter i grupper, med hvert sitt spillbrett (A4-ark) som er delt i tre soner for JA, USIKKER og NEI. De får så utdelt en rekke påstander på kort i en bunke, som ligger opp ned. En på gruppa trekker et kort, og leser opp påstanden (for eksempel "Vi bør prioritere å bygge ut kollektivtrafikk før vi bygger ut E18", som er en sentral sak i valget i Bærum). Eleven legger lappen i en av sonene, og begrunner sitt syn. Deretter begrunner de andre elevene etter tur sine syn. Etter at alle har sagt...

Avslutningøkt for tyskklassen

På torsdag hadde vi siste økt med tysk i klassen min med tysk II på vg1. Det er alltid litt dobbeltsidig å ha siste økta: På den ene siden er det godt å være ferdig og at det er sommerferie. På den andre siden er det alltid trist å være ferdig med en klasse. Det er alltid en vemodig følelse å si de siste ordene: "Takk for et fint år, jeg har hatt det fint/gøy/moro, håper det har vært lærerikt/greit/ikke ille"... I tillegg er det alltid en utfordring å finne på aktivitet i de siste øktene før skolen rundes av. For hva skal man gjøre, når prøvene er overstått og karakteren er satt, sola skinner utenfor og... Ja, vi har fremdeles fire timer igjen? Jeg har bearbeidet og blandet tidligere opplegg, og serverer her en liten skisse for et opplegg for to dobbelttimer, som fungerer fint på slutten (eller som mellomopplegg ellers i året også). Opplegget tar utgangspunkt i tysk musikk. Del 1 (første totimersøkt) går som følger: Idéen er at elevene skal se musikkvideoen til ti tyske ...

Snart tentamen i Politikk og menneskerettigheter

Bilde
I neste uke har vi tentamen for Politikk og menneskerettigheter, så nå har vi hatt siste runde med de mest sentrale fagbegrepene før de får utlevert forberedelsesdelen i siste økt på fredag. Jeg blir gang på gang slått av hvor bra det fungerer å gjennomgå med tavla - innspill fra elevene kommer så mye bedre frem, og hele tavla blir på en måte en representasjon for det klassen som helhet får frem av stoff.

Hva er globalisering?

Bilde
Vi jobber med internasjonale forhold i samfunnsfag, og på agendaen i dag står globalisering. Men hva er det? Det er ikke alltid lett å få begrepet til å bli konkret, uten at det blir "alle blir venner og hører amerikansk musikk". Så vi prøver å gå mer analytisk til verks, og bruker en ordentlig modell for hva globalisering er. Denne har vi gjennomgått, og nå skal elevene finne bilder som illustrerer eller forklarer de ulike punktene. Disse skal de lage en enkel presentasjon av, og så skal vi bruke presentasjonene som utgangspunkt for å gå videre inn i konsekvensene gvlobalisering har for klimaet på kloden. Kjapp og lett måte å få frem innholdet i globaliseringen på!