Oppstart med Tysk 1

Forrige uke startet vi undervisningen, og jeg skulle første gang ha ei gruppe i Tysk 1 (dette tilsvarer tidligere c-språk, altså nybegynnere i fremmedspråk). Jeg skal innrømme at jeg var veeeldig skeptisk. Min erfaring med nybegynneropplæring har vært så som så, og når man jobber i videregående skole (eller i ungdomsskolen for den del) så har man hovedkompetanse i å bygge videre på kunnskap som elevene allerede har. Når elevene skal starte med et nytt fremmedspråk så må man bygge stort sett fra bunnen av. Riktig nok har elevene hatt engelsk lenge, men priviligerte som vi er, så får vi nærmest engelsken inn med morsmelka. Tysken derimot, er ikke like enkel, og vi får ikke like mye gratis gjennom tv, musikk, film etc. I tillegg er mange svært dårlig innstilt allerede før de starter.

Så jeg var skeptisk. Bedre ble det ikke av at 10 elever ble til 24 i løpet av den første uka. Ikke har vi lærebøker heller. Men, folkens... Det har gått så bra, virkelig over all forventning! Det har faktisk gått så bra at jeg jo må ha gjort noe riktig? I alle fall er lærer veldig fornøyd, og elevene ser ut til å være veldig fornøyde. Så, jeg tar sjansen på å tipse litt mtp. oppstartfasen for nye fremmedspråkselever:
  • Del opp de første timene i korte sekvenser, og veksle ofte mellom skriving, tale, lek og læring. Slik unngår du å bekrefte elevenes tanke om at fremmedspråk er kjedelig, og du holder på oppmerksomheten. Pass dog på så den røde tråden er til stede.
  • Skriv minst mulig i starten. Kjør heller dialoger/utenatlæring. Lær enkle dialoger, la elevene gå rundt i klasserommet og hilse, spørre hverandre enkle spørsmål osv. Bruk muntlig aktivitet som ice breaker.
  • Lek. Mye. Miljøet i en fremmedspråksklasse er alfa omega for å senke terskelen slik at alle tørr å delta. Lær tall med sjuerleken, spill bingo, mim verb, you name it. Le mye. La elevene le av seg selv, mens de prøver igjen.
  • Bruk talekor! Les sammen, og alle må snakke høyt.
  • La elevene lære ting utenat, i timene (dette har jeg også fra før svært god erfaring med). La dem plukke alle verbene i en (kort, kort) tekst, og gi dem fem minutter til å lære dem. Still så alle i ring, og ha "glosehøring". Høres det skremmende ut? Neida, det er ikke skremmende, fordi... Du SMILER mens du peker, og du gjør MINST en feil selv. Du lar elevene HJELPE hverandre. Du lar svake elever gjenta det ordet som eleven før akkurat har sagt, slik at terskelen blir lavere. Du kan variere rekkefølge, mellom å si ordet på norsk/fremmedspråk, tempo... Dette funker også med verbendinger, andre gloser, egentlig hva som helst som skal/bør læres utenat. Og ting MÅ læres utenat - og elevene takler dette!
  • Klarér med elevene på forhånd, slik at de vet at både kritikk og skryt er greit, også med andre til stede. Man må kunne bli rettet på, for å lære et nytt språk. Man kan ikke kose seg til et fremmedspråk. Men man kan leke, og le mye, og da kommer presens og preteritum (nesten) av seg selv (det håper jeg i alle fall, ettersom vi skal starte med presens i morgen...).

En av jentene sa følgende til meg i dag: "Jeg er så overrasket, for jeg har hørt at tysk er så kjedelig. Men det er jo faktisk ganske gøy!". Elevene hilser på tysk når jeg møter dem i gangen.

YES!

Kommentarer

Randi :) sa…
Hahha, da har jo du fått viljen din! :D Grattis :):)

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!