Snart skolestart!

En uke igjen til skolen starter igjen - det kjennes ut som om det er år siden vi slutta i vår! Likevel kommer spenningen sigende, jeg må innrømme at jeg fremdeles er på tiåringsnivå når det gjelder timeplanen for eksempel, for hvor SPENNENDE er det ikke å få ny timeplan? Det på tross av at jeg vet hvilke fag jeg skal ha (hvis alt fremdeles står slik det gjorde i vår): Det blir norsk på vg2 i klassen jeg hadde i fjor, hvor jeg også var/skal være kontaktlærer. I tillegg tysk 1 på vg2, det også med samme gruppe som jeg hadde i fjor. Så skal jeg ha tysk 2 på vg1, det blir en ny gruppe, og til sist en gruppe i sosiologi. Dette er den eneste klasselista som kommer opp i SkoleArena per dags dato, og det ser ut til at jeg her skal ha en gruppe med tredjeklassinger, med mange kjente fra fjorårets 2km. Det blir litt ekstra stas, i det jeg her får mange elever som jeg hadde i norsk på vg2 i fjor. Mye kan sies om norskfaget, en av delene er at norsken på vg2 er tung, og for mange fjernt fra det de klarer å se relevansen i. Det skal dermed bli morsomt å få ha de samme elevene i et fag som i utgangspunktet nok oppfattes som mer spennende, og som jeg selv kan mye mer om og hvor friheten er mye større i hva en kan gjøre innenfor de ulike kompetansemålene (jeg ser dog ikke bort i fra at dette henger sammen med mitt eget engasjements- og kunnskapsnivå i de to fagene).

Noen forbedringspunkter for året som kommer for min del: 

(1) Jeg må bli flinkere til å bruke tiden min bedre. Jeg har rett og slett det samme problemet som elevene: Jeg klarer ikke koble ut pc'en. Mens jeg jobber ligger It's Learning (!) som konstant distraksjonsfaktor i bakgrunnen, og man klarer ikke holde seg konsentrert når man sjekker innboksen hvert tiende minutt. Jeg klarer heldigvis å styre klar av Facebook på jobb, men effekten er den samme. Dermed, sjeldnere sjekking. Rett og slett.

(2) Elevene bør få tydeligere vurderingskriterier. Ofte kommer de som siste del av et opplegg, og lages litt i hui og hast på slutten av planleggingsmøtet. Når vi så kommer til vurderingen, så må vi selv jobbe med å forstå hva vi skal vurdere ut i fra. Da kan vi ikke vente at elevene får med seg hva de skal gjøre heller. Dette har også snakket om i teamene på jobb, så det blir nok et felles satsningspunkt.

(3) I tillegg har jeg en del å gå på med oppstart av time og delaktiviteter, spesielt i tysk. Trikset her er å forklare MED EKSEMPLER hva elevene skal gjøre, og ikke bare gi dem et oppgavenummer og forvente at de skal finne ut ting selv (for det gjør de ofte ikke...). Jeg vet det så godt, men det tar så lang tid... Men jeg skjønner jo at det tar lengre tid å forklare for hver enkelt i ettertid. Så jeg skal skjerpe meg. 

7 dager igjen.

7 dager igjen!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!