Spill Alias!
Aliaslapper til POME-elevene |
Hovedpoenget med Alias er at man skal forklare ord uten å bruke ordet. Man trekker en lapp, og på lappen står ordet "konge". Da kan man forklare med å si "statsoverhode som bruker krone" eller "tittelen til Harald V", men man kan altså ikke si ordet "konge". Man kan heller ikke oversette til andre språk, bruke kroppsspråk, stave, eller bruke en annen form av ordet (som adjektivsformen kongelig for å komme frem til ordet konge).
Skoleutgaven av spillet går så som følger:
Forberedelsen er enkel, men tar litt tid. Skriv opp (et utvalg av) alle begreper og ord som kan være relevante i faget. Ta gjerne også med aktuelle navn/steder/hendelser. Laminér arkene, og kutt opp (laminering er strengt tatt ikke nødvendig, men det gjør spillet mer holdbart, og kortene virker mer proffe). Det bør være ett spillsett per maks åtte elever.
Elevene spiller i par, tre eller fire par sammen (altså seks eller åtte elever per spillsett). Alle kortene legges midt på bordet, og hvert par har f.eks. 30 sekunder (juster etter fag og nivå) til å forklare ord for hverandre. Når et par er i ilden spør den ene, mens den andre svarer. Dette byttes på, slik at de spør i annenhver runde. Man teller poeng ved at paret får kortene de klarer, og det er minuspoeng for manglende forklaring, feil (f.eks. bruke ordet) eller om man velger å si pass. En av de andre elevene følger med tiden. Når de 30 sekundene er ute, sier han/hun stopp, og da kan alle forsøke å svare. Eleven som spør får da ikke gi flere hint. Hvis noen av de andre gruppene har svaret får de ett poeng.
Se så an tiden. Jeg har kjørt i økter på 20 minutter, og det paret vinner som har flest poeng etter at tiden er over. Underveis går det også an å legge inn små twister (aldri et spill uten en god twist...), som at elevene skal lage nye regler (minuspoeng for å bruke ordet "nei", lov med kroppsspråk, man må stå hvis man sier pass etc...), kortere/lengre tid, større lag, forklaring foran klassen... Her er det kun fantasien som setter grenser.
Spillet kan fornyes fra år til år. I dag har jeg brukt en halvtime på å plukke ut begrepsapparat som elevene i år ikke har kjennskap til (høyreekstremisme, EU, økonomi, olje, økonomi), og så har jeg lagt til nye som passer med de temaene vi har behandlet i år (konflikten i Kongo, borgerkrigen i Syria, mer om norsk politikk). Slik er den store jobben unnagjort i fjor, og så er det en smal sak å oppdatere spillet for en ny gruppe.
Og så i tillegg til at dette åpenbart er gøy - elevene lærer også! Det er en kjempefin måte å få frem begreper og fagstoff, som de må forklare med egne ord, og det er en utrolig bra måte å bevisstgjøre dem hva de faktisk har lært. I fjor i mai hadde jeg to elever med i politikktimen som ikke har faget - og de hadde ikke sjanse til å få mange poeng, fordi de ikke hadde fagspråket inne. Og det er en veldig motiverende følelse for de elevene som får se at de har lært masse som de selv ikke er helt klar over at de kan.
Så moralen er - prøv Alias!
Kommentarer