Myter og sannheter om karakterer
Det nærmer seg jul, og avisene er (gledelig nok) fulle av skolestoff. Midt i mye jobbing blir det mindre blogging, men noe stikker seg ut i mengden. Etter Kristin Halvorsens svar angående dette med innsats og bakgrunn for karaktersetting i skolen i spørretimen på Stortinget for noen uker siden, har noen i utdanningsdirektoratet tydeligvis innsett at det trengs en klargjøring av vurderingsforskriften. I Aftenposten i går mandag kom dermed dette innlegget, som skal avkrefte en del myter om karaktersetting i skolen.
Som lærer jobber man mye med å få elevene til å være tydelige og klare i språket. Men, det har man tydeligvis ikke lært i Utdanningsdirektoratet - innlegget må jo sies å være et prakteksempel på det motsatte.
Her følger en gjennomgang av hvordan man i løpet av en artikkel kan motsi seg selv godt og grundig, samtidig som man pakker inn det (ukjente?) budskapet i god, gammeldags bomull:
Som lærer jobber man mye med å få elevene til å være tydelige og klare i språket. Men, det har man tydeligvis ikke lært i Utdanningsdirektoratet - innlegget må jo sies å være et prakteksempel på det motsatte.
Her følger en gjennomgang av hvordan man i løpet av en artikkel kan motsi seg selv godt og grundig, samtidig som man pakker inn det (ukjente?) budskapet i god, gammeldags bomull:
- Myte nr. 1: Elevenes innsats teller ikke lenger. Men "Forskriften er nå tydelig på at læreren ikke har lov til å sette ned karakteren i et fag på grunnlag av fravær, uønskede holdninger eller dersom elevene for eksempel er på Facebook i stedet for å følge med i timen". Det er vel ikke veldig rart at dette siste leddet tolkes som at innsats ikke kan telle inn på karakteren, eller?
- Myte nr. 2: Det er bare prøver som gir grunnlag for å sette karakterer. Men "...lærere bør bruke varierte metoder for å vurdere elevenes faglige nivå, og ikke bare formaliserte prøver og tester". Ja vel, men disse varierte vurderingsmetodene må vel fortsatt ha klare vurderingskriterier, som blir gitt til elevene på forhånd, og karakter/resultat må, som på en vanlig prøve, grunngis ut i fra oppnådd nivå på de enkelte kompetansemålene? Dermed vil jo ikke innsats i timen kunne spille inn på karakteren så lenge denne innsatsen ikke er formalisert som vurderingssituasjon?
- Myte nr. 3: Innsats gjennom året teller ikke lenger, bare karakteren ved slutten av året. Men "[...] Derfor skal ikke standpunktkarakter være et matematisk gjennomsnitt av for eksempel prøver i løpet av året" - men vise sluttkompetansen. Da kan man jo faktisk ha elendig innsats gjennom året, og oppnå en helt grei sluttkarakter?
- Myte nr. 4: Elevene kan være borte så mye de vil fra timene og likevel kreve standpunktkarakter. Men "Fravær kan ikke brukes som begrunnelse for å sette ned en fagkarakter". Dette trenger vel ingen kommentar.
Kommentarer
Jeg har har sånne elever jeg, flere som chiller og gjør det kjempebra på tentamen og prøver. Det er jo ingen forskjell på dette og studentlivet slik jeg ser det.