Fint

To uker i 100 % stilling. Jeg lever! Fint har det gått faktisk, selv om jeg merker at jeg blir sliten. Det er faktisk ganske fysisk slitsomt å være lærer, det hadde jeg liksom glemt! Alle de skrittene, frem og tilbake til klasserom, rundt og rundt i klasserommet... Selv om man blir sliten av å være i permisjon også, så er det en annen type slitenhet.

Mesteparten av tiden tilbringer jeg nå sammen med 3STA, norsk og religion utgjør tilsammen 9 timer. Det er sjelden (i alle fall for oss som har teorifag) å ha så mange timer i samme klasse i vgs, så jeg var ganske spent før den første timen der: Ni timer i uka, ukjente elever, siste halvår på videregående... Det kunne bli veldig bra, eller veldig, veldig kjipt. Allerede første timen så jeg at dette ble bra, av og til så har man klasser som det bare føles bra å være sammen med, og dette er en sånn klasse! Det hadde jo vært teit for dem også, om det ikke hadde fungert bra, ettersom de nå tilbringer en tredjedel av timene på skolen sammen med meg.

Det mest spennende som har skjedd på disse to ukene, er nok at vi hadde besøk av en buddhist i religionstimen på fredag. Jeg underviser religion for første gang, men har kommet inn i et solid lærerteam, så det mangler ikke på gode ideer når det gjelder å gjøre undervisningen levende. Vi var spente på forhånd, han som skulle komme het Peter Karal og var buddhist, mye mer visste vi ikke. Men, han var flink og entusiastisk, og elevene var interesserte, så det ble en hel time drevet kun av spørsmål fra elevene - og det vet alle som driver med undervisning at er et godt tegn! Besøket ble dermed på alle måter en suksess, og det var utrolig spennende også for en fersk religionslærer å få et sånt innblikk i livet til en som praktiserer buddhisme. En lenke til buddhistsenteret som Karal kom fra finner du her om du har lyst til å ta en kikk på hva dette dreier seg om.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!