Aliaslapper til POME-elevene Siste uka før jul kommer snart - og det er en hårfin balansekunst å finne på noe som gir litt lett og fin julestemning, samtidig som man ikke kan se julefilm i alle timer i en uke. Så jeg anbefaler igjen Alias som repetisjons-/koseøkt. Det er veldig morsomt, spennende, og ikke minst lærerikt! Hovedpoenget med Alias er at man skal forklare ord uten å bruke ordet. Man trekker en lapp, og på lappen står ordet "konge". Da kan man forklare med å si "statsoverhode som bruker krone" eller "tittelen til Harald V", men man kan altså ikke si ordet "konge". Man kan heller ikke oversette til andre språk, bruke kroppsspråk, stave, eller bruke en annen form av ordet (som adjektivsformen kongelig for å komme frem til ordet konge). Skoleutgaven av spillet går så som følger: Forberedelsen er enkel, men tar litt tid. Skriv opp (et utvalg av) alle begreper og ord som kan være relevante i faget. Ta gjerne også med aktuelle nav
I dag har jeg sittet med vurdering av av litterære programmer på VG3. Elevene har jobbet i grupper, og de har kunnet velge om de ville lage tv- eller radioprogram. Alle gruppene har valgt radioprogram, noe som nok har sammenheng med at det er lettere å lage. Vi har også media og kommunikasjon som linje så det finnes mye utstyr, men stakkarene i ST-klassene har ikke tilgang til å låne alt det. Så dermed altså, radioprogram. Før jeg går videre må jeg legge til at opplegget skissert under er laget av min gode kollega ved Rosenvilde vgs Mette Skorge, så jeg kan ikke ta kreditt for mer enn gjennomføringen her. Oppgaven vi ga lød som følger: I denne gruppeoppgaven skal dere fordype dere i et emne knyttet til et litterært tema. Her står gruppen helt fritt i valg av fokus. Det kan være en litterær periode som står i sentrum eller et forfatterskap. Kravet er uansett at det er tekster som skal diskuteres, og tekstene skal analyseres, tolkes og settes inn i en kontekst. I tillegg til d
I sosiologien skriver vi for tiden på lange, lange oppgaver. Igjen deltar elevene i konkurransen om å vinne Holbergprisen i skolen , og vi er nå i innspurten. I den forbindelse har vi hatt den stadig tilbakevendende gjennomgangen av hvordan man skriver en god samfunnsfaglig oppgave. Mye er kjent stoff, mye kan de, men en ting står bestandig igjen som det vanskelige: Drøftingen. For hva er egentlig drøfting? Hvordan skriver man en drøftingsdel, og hva gjør at den blir god? Her kommer et forslag til hvordan man forklare dette for elevene, som jeg har brukt med godt utfall: Utgangspunkt: Elevene har en problemstilling, eller et nogenlunde konkret tema som de skal drøfte. Forklaringen går så som følger: X = det du skal forklare. Om problemstillingen er “Hvorfor er ungdom i dag religiøse”, så er altså dette X. Y = det du forklarer X ut i fra, altså det som virker inn på X (dette er det vi vil kalle uavhengige variabler). Elevene kommer med forslag til variabler, som miljø, utdanning
Kommentarer