Dette skal jeg gjøre til høsten

Hvert år i mai er det like spennende å vente på at fag- og timeoversikten for høsten blir klar, og nå er den der!

Det blir først ny runde med Religion og etikk. Det gleder jeg meg veldig til! I år har jeg kun hatt halve kurset, med hovedområdene buddhisme, filosofi og etikk. De to sistnevnte emnene har vært knallmorsomme å jobbe med, jeg har vært kjempeengasjert og lagd masse spennede opplegg, og jeg har allerede meldt meg frivillig på teamet til å ha ansvar for filosofiperioden også neste år. Jeg har store planer om å inkludere etikkapitlet i filosofidelen, å undervise disse som to separate emner gir jo egentlig lite mening, så de må kobles sammen. Jeg har også meldt meg opp i noen fag (for å være helt nøyaktig til en bachelorgrad med tittelen Religion og samfunn, tiden vil vise om jeg kommer dit), blant annet et grunnemne om buddhismen, så jeg håper å kunne bruke egen undervisning som basis for å ta eksamen i det. Nytt av neste år blir emnene kristendom og islam. Her starter jeg helt på scratch, men med gode teamkolleger som kan mye skal det gå fint. Så jeg gleder meg til Religion! I tillegg får jeg (tror jeg) tilbake en klasse som jeg har hatt før (neste års 3STB, om noen av dere leser dette så har jeg ønsket meg å få dere tilbake), og det er jo alltid stas.

Fag nummer to blir tysk, det gleder jeg meg også til. Jeg har ikke hatt tysk i år, og jeg savner det. Det fine med å undervise i fremmedspråk er at læreplanene er veldig mye løsere enn for eksempel i samfunnsfagene, så man står veldig fritt til å gjøre det man vil innenfor vide rammer. I tillegg har vi en knakende god fremmedspråksavdeling hos oss, noe som gjør at jeg alltid føler at jeg må strekke meg for å være like kreativ og god som de andre. Så dette blir gøy, altså.

Det tredje faget jeg nå vet at jeg får, er Politikk og menneskerettigheter. Det har jeg ventet på nå i fire år - som statsviter er det jo her utdanningen min egentlig ligger. Jeg kjenner at jeg må holde igjen for ikke å begynne å planlegge allerede, og i hodet har jeg allerede tenkt på hvem jeg kjenner som jeg kan invitere til å snakke om hva de kan, hvor vi kan dra, hvilke opplegg jeg bare lage, hva vi skal diskutere, hvilke bøker jeg burde lese i løpet av ferien for å være oppdatert... Dette blir så gøy! Håper at 30 engasjerte elever velger (har valgt) faget, læreren er i alle fall klar for å holde et godt kurs!

I tillegg kommer nok et fag til, men det vet jeg ikke enda hva blir. Kanskje ender jeg nå uten norskkurs, kanskje muligens blir det siste faget et totimers norskkurs på yrkesfag. Det er også veldig rart, jeg har hatt en eller to klasser norsk på studiespesialiserende hvert år siden jeg starta. Å være norsklærer blir på en måte fort en identitet, som man også tar med seg inn i de andre fagene man har. Samtidig betyr jo dette at jeg får en betydelig lettelse i arbeids(rette)mengde, og det kjennes bra.

Uansett så er de tre første fagene et utrolig godt utgangspunkt for et spennende, nytt lærerår. Jeg gleder meg!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!