Oppsummering av politisk filosofi

Jeg jobber fremdeles med å få lagt ut alle delene av opplegget som ble kjørt i vinter da vi jobbet med filosofi i religionstimene. Her kommer en del av bolken om politisk filosofi. På tirsdag skal vi (vel og merke om streiken avblåses) oppsummere hele filosofibiten som forberedelse før eventuell muntlig eksamen, og da tenker jeg å bruke denne presentasjonen for å få på plass poengene som vi har snakket om innenfor hovedområdet politisk filosofi (for å vise presentasjonen, trykk "Show" nederst i høyre hjørne). Vi har jobbet ut i fra problemstillingene "Hvordan organisere et samfunn" og "Trenger vi staten", og det er svarene på disse spørsmålene som ligger som basis her.

Dette er første gangen jeg bruker prezi (se www.prezi.com),  men det tok ikke mye lenger tid enn å lage en vanlig powerpoint å lage denne, og selv om jeg måtte trykke litt rundt i starten var det egentlig ikke særlig mye mer komplisert heller.

Jeg er selv ganske fornøyd med resultatet, og synes den ble ganske stilig. Håper også at den fungerer godt til sitt formål.

Hvis dere ikke får åpnet prezien, så har jeg lagt et oversiktsbilde av den her (DropBox), det ser ikke like kult ut som fremføring, men burde vise prinsippet. Poenget er at man med prezi zoomer inn på ett og ett rutebilde av gangen. 

Kommentarer

Prezien din er ikkje tilgjengeleg for uss.
Eva sa…
Hei Magnhild. Jeg kommer rett inn, men må logge inn, man trenger enten facebook- eller twitteraccount hvis man ikke vil lage bruker hos prezi.
Ole sa…
Interessant, Eva. Jeg får heller ikke til å åpne prezien, til tross for alskens kontoer.

Hvordan er eksamensoppgavene på din skole utformet? Ser at du virkelig går i dybden hva filosofi angår.

Jeg skjønner at du ikke kan si mye om oppgavene her, altså:)
Eva sa…
Har lagt ut oversiktsbilde av prezien gjennom OneNote, i DropBox, den ligger nå her: https://www.dropbox.com/s/sy68b4sjvlpx3ya/Politisk%20filosofi%20-%20skjematisk%20oversikt.one

Og ja, vi har gått i dybden med filosofien. Sånn går det når en statsviter med fordypning i politisk teori får lov til å legge lista;) Men det har vært kjempemorsomt!

Angående eksamensoppgavene så vet jeg faktisk ikke, fordi vi ikke har laget dem enda, og dette er første året jeg har faget. Jeg tror fokus har vært veldig vidt (med ett eksempel som jeg vet ble gitt i fjor; etikk i religion og filosofi), men at vi nå kanskje vil snevre noe inn. Men jeg vet altså ikke enda, rett og slett.

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!