Videre om Iran, internasjonal politikk og sånn

Den 15. november skal politikklassen min delta på et rollespill i regi av FN-sambandet. Scenarioet er forhandlinger i FNs sikkerhetsråd, med mål å klare å bli enige om en resolusjon gjeldende Irans atomprogram. Vi skal representere Togo, Storbritannia og Tyskland, i tillegg til Israel, som sammen med Iran er invitert med i forhandlingene. Sammen med oss skal tre andre skoler delta, og jeg gleder meg veldig til dette! Elevene er nå delt i landsgrupper, og de elevene som ikke skal være med på selve rollespillet har i klassen fått tildelt USA, Kina og Russland, slik at vi også får se hva disse landene står for før vi skal i aksjon. Nettsiden til rollespillet ligger her, ta en kikk, her ligger masse materiale ute som også kan brukes uten å legge et veldig stort opplegg rundt det.

Første økt med intro til dette gikk av stabelen torsdag 25. oktober. Jeg hadde først invitert inn en god kollega som underviser i fysikk til å snakke litt mer generelt om hva som trengs for å lage atomvåpen, og hvordan de lages. Deretter måtte vi få en del historikk på plass, og tavla fra timen ser dere på bildet. Veldig spennende å drive med dette, og veldig morsomt å kjenne at jeg kan veldig mye mer enn det jeg husker når jeg sitter på kontoret. Noe av det rareste som skjer med meg i klasserommet er at jeg kan begynne å fortelle om noe som jeg merker at jeg kan, men jeg husker ikke hvordan det slutter. Så da er det bare å la seg flyte med strømmen, og så sier jeg ting som jeg nesten selv blir overrasket over at jeg har i hodet, fordi jeg rent konkret ikke husker at jeg kan det.

Elevene har nå fått en god gammeldags leselekse til neste gang, og da må vi tilbake til teoriverdenen igjen. En annen god kollega snakket i forbifarten om at hun skulle bruke duplofigurer for å undervise et eller annet i grammatikken i spansk, og jeg tenker å stjele ideen for å illustrere liberalismen (idealismen). Det må jo være den ultimate sammenligning - klinkekulerealiststater og smilendeduplofigurliberaliststater (for den som ikke skjønte det med klinkekulene, jeg har skrevet om det her). Gleder meg til det, heldigvis er det ikke så lenge til tirsdag!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!