Året i tyskklassen

Jeg har lyst til å fortelle om hvordan jeg har lagt opp året i tyskklassen min, ettersom jeg for første gang er relativt fornøyd med hvordan jeg har klart å legge opp undervisningen.

Siden vi startet i august, har jeg drevet temabasert undervisning. Det vil si at vi har jobbet relativt grundig med ett tema (gjerne med noen undertemaer) om gangen, med innbakt skriftlig og muntlig trening samt grammatikk, i tillegg til at elevene har hatt små vurderingssituasjoner på slutten av hvert tema, sånn omtrent. Elevene har også skrevet helt fra starten, selv om dette er nybegynnernivå (tysk 1), også i vurderingene.

Nå midt i april står vi der at vi har dekket følgende tema (i denne rekkefølgen):

  • Jeg og min familie
  • Kroppen min
  • Huset mitt, de som bor der, det vi har der og det vi gjør der
  • Jul
  • Tall og datoer
  • Farger og klær
  • Tysk musikk
  • By og de som bor der og det en gjør der
  • Forklaring av veien, finne frem på kart 
Som dere ser starter det på det helt grunnleggende, og beveger seg sakte men sikkert opp mot at de faktisk kan få bruk for i samtale med en tysker. 

Når jeg beskriver dette som en suksess, er dette hovedsaklig av to grunner: Lite bruk av lærebok, og lite bruk av fast plan. Og jeg innser i det jeg skriver det at det for mange muligens kan høres ut som et hasardprosjekt. Men, for meg har det å gi slipp på disse to tingene gjort at jeg i mye større grad har følt at jeg er til stede der elevene er og med den undervisningen de trenger, heller enn å strebe etter å følge ei bok som ikke er lagt opp etter mine elever og mitt behov for støtte i undervisningen og en plan som i større grad blir en tvangstrøye enn et hjelpemiddel. I år har jeg dermed kun tatt frem boka når jeg har hatt behov for noe i den (på leting etter en passende tekst om et tema jeg har tenkt vi skal jobbe med eller på utkikk etter oppgaver som passer til det jeg synes at passer). Ofte har jeg funnet ting jeg kan bruke der, men like ofte har jeg måttet gå til andre kilder. Og jeg tror at det har ført til at jeg i mye større grad har tilpasset undervisningen til det som fungerer i den klassen som jeg har nå. 

Dette synes jeg til tross for at vi har gjennomgått både mindre "faktastoff", færre emner og mindre grammatikk enn de to gangene jeg har undervist i dette faget før. Til gjengjeld kan jeg med hånden på hjertet si at det som er behandlet er behandlet på en grundig og skikkelig måte, og jeg kan dermed på en helt annen måte forvente at elevene har fått med seg det vi har jobbet med. 

Selvsagt har jeg ikke jobbet helt uten plan, jeg satt ikke i november og tenkte åy, jeg har ikke rukket å ha vurderinger og vi har ikke hatt noe grammatikk - innenfor hver periode har jeg de grunnleggende ferdighetene og vurderingssituasjonen som jeg vet skal komme som mål, og elevene får også klar og tydelig informasjon ved inngangen av hver periode, om den varer i to økter eller i fire uker, om at nå skal vi gjøre dette, og målet vårt er at vi skal kunne det og det til vurderingen som kommer da og som ser sånn ut. Det jeg derimot ikke har gjort er å legge temaene, innholdet i øktene i temaene, lengden på temaene og grammatikkinnhold på hvert tema klart, det er dette jeg har latt komme som det har passet underveis. Og sannelig har det ikke gjort at jeg føler at året har vært vellykket, så langt, på en helt annen måte enn før.

Så gjenstår det da å se når jeg begynner å rette tentamensbesvarelsene fra mandag om elevenes resultater matcher lærerens inntrykk av egen innsats!


Kommentarer

esterkj sa…
Fin blogg du har:-) Jeg underviser selv i fremmedspråk, nordsamisk og i samfunnsfag på vgs. Har tenkt å undervise mer etter tema fra høsten av, og da var det jo kjempefint å komme over din blogg:-) Har allerede hentet mange gode tips fra deg. Fikk utkastet til Deltaboka i går som du har vært med å skrive, den virker jo til å være kjempefin:-) Godt jobbet. Ester

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!