Innenfor og utenfor døra til klasserommet
En gang i høst hadde jeg en lengre og ganske fortrolig
samtale med en av elevene mine. Innimellom løst og fast sa han «Eva, jeg tror
egentlig du har mest lyst til å være en av oss!». Jeg svarte nei med en gang,
jeg vil jo ikke være en av elevene! Jeg vil gjerne bli kjent med dem og jeg er
personlig interessert i dem, kanskje mer enn mange andre lærere, men jeg vil
ikke være 18 igjen – til det er friheten i voksenlivet for stor. Men siden har
dette blitt et av disse utsagnene som jeg blir gående og tenke på. For hva var
det som fikk ham til å tenke og si dette? Hvordan fremstår jeg i klasserommet,
i forhold til hvordan jeg selv tenker at jeg er når jeg ikke er i lærerrollen?
Og er det riktig å snakke om en lærer i rolle, og hvordan ser i tilfelle denne
rollen ut?
Det som i alle tilfeller står klart for meg, er at det er
tydelige forskjeller mellom den læreren som elevene kjenner, og den personen
jeg eller er. For det første: Jeg er mer selvsikker i klasserommet i møte med
elevene enn jeg kan være i mange andre situasjoner. Dette fordi jeg er i en
situasjon som jeg av erfaring vet at jeg mestrer. Jeg blir ikke vippet av
pinnen, fordi jeg kjenner spillereglene så godt. Og jeg er i et så klart
definert forhold til elevene, som gjør at jeg aldri trenger å tenke på hvordan
jeg skal oppføre meg ovenfor dem – jeg bare gjør det jeg vet er riktig. Utenfor
klasserommet med ukjente mennesker, uklare sosiale rammer og uten klare
spilleregler, er det veldig annerledes. Men det ser jo aldri elevene.
En annen observasjon er at jeg er spissere, samtidig som jeg
er mer nyansert, i klasserommet i forhold til utenfor. Med spissere mener jeg
tydeligere, mer spisset i formen, flere spissformuleringer. Dette er veldig
bevisst, både fordi elevene skal tro på det jeg sier (alltid bygge etos), og
fordi de ofte husker en slående formulering bedre enn en vag en. Men samtidig
nyanserer jeg mye mer enn jeg nok ofte ville gjort i en diskusjon om samme tema
utenfor klasserommet. Dette henger sammen med det ansvaret alle vi har som
underviser i ulike samfunnsfag: Vi skal vise de ulike sidene av alle saker vi
er innom, nyansere, drøfte, eksemplifisere og stille kritiske spørsmål, høre på
det de har å si, utforske. Og det vil jeg også, i klasserommet, gjøre i saker
hvor jeg ellers er rimelig sikker på hvordan ting henger sammen – med elevene
må jeg åpne døra for å diskutere og ta inn også deres meninger, samtidig som de
må kontrasteres. På de feltene hvor mine meninger da unnviker fra trenden eller
fra de tydeligste i klasserommet, vil nok ikke det alltid komme tydelig frem,
fordi min jobb i en diskusjon oftest vil være å lede den videre og vise
bredde/dybde/diversitet, ikke å overbevise om mitt standpunkt. Og det utgjør
nok en ganske stor forskjell med tanke på hvordan elevene oppfatter meg, i
forhold til hvordan andre vil oppfatte meg.
I samtale med elevene handler samtalen veldig ofte om
elevene. For min del vil det si at jeg visst kan være personlig og fortelle om
meg og mitt til dem, men dette porsjoneres nøye ut. Oftest foregår det omtrent
slik: Læreren «byr opp» eleven ved å snakke om noe som eleven er interessert i,
eleven synes læreren er hyggelig. Eleven skjønner at læreren er interessert i å
snakke om elevens liv, og så er man i gang med å bygge et godt forhold. Og så
tror jeg ikke så mange av elevene ser at dette er en ganske skjev relasjon selv
om de kan si «jeg føler vi er venner» og den slags, fordi forholdet oss imellom
handler i så stor grad om dem og deres verden. Jeg har hatt elever hvor det
ikke har vært sånn også, og gjerne med elever som jeg fortsatt har kontakt med,
men det er veldig, veldig sjelden. Og det er selvsagt både riktig og viktig at
det er slik, relasjonsbyggingen i klasserommet er jo ikke bare hygge, det
handler jo i første rekke om å legge grunnlag for elevens læring. Dette er
selvsagt veldig, veldig forskjellig fra en vennskapsrelasjon utenfor
klasserommet, hvor man stiller på lik linje, og deler mer eller mindre likt. Og
det er her den tredje store forskjellen mellom Eva i og utenfor klasserommet
kommer frem, i det at elevene nok tror at de kjenner meg mye bedre enn det de
faktisk gjør, mens det som egentlig er tilfelle er at jeg kjenner dem, mens de
ikke egentlig vet så mye om meg. Jeg er ikke sikker på at denne teorien er
riktig, men det fremstår i alle fall slik for meg!
Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal runde av dette.
Kanskje fordi jeg tenkte at jeg kom til å komme frem til en veldig tydelig
forskjell, og det gjør jeg jo for så vidt. Men jeg er jo likevel den samme,
innenfor og utenfor klasseromsdøra, det er bare litt andre sider som kommer
frem i lyset, litt annerledes innpakning, på en måte. I tillegg til at
klasseroms-Eva nok er mer stilisert og iscenesatt ut i fra hva som fungerer
der. Og slik skal det jo også være, det er jo tross alt (bare) en jobb, selv om det
ikke så sjelden føles som hele livet.
Kommentarer