Oppsiktsvekkende om tilstanden i norsk skole
NRK sendte på tirsdag en opplysende dokumentar om frafallet i norsk videregående skole; Å lære eller ikke lære. Med opplysende mener jeg ikke oppsiktsvekkende med tanke på innhold, men bekreftende med tanke på hva de fleste som jobber i skolen nok allerede har visst.
1 av 3 stryker i ett (eller flere) fag, eller dropper ut av videregående skole. Skremmende mange kommer inn i videregående uten grunnleggende kunnskaper. Hva har skjedd med ungdomsskolen? Hvordan er det mulig at det finnes lærere som velger å ikke føre fravær, eller som sender svake elever på gangen i timene, fordi de ikke kan nok til å følge undervisningen?
Programmet fokuserer i stor grad på yrkesfag, noe som i og for seg er fornuftig i det det er her frafallsprosenten/strykprosenten er størst. Likevel burde det også blitt sagt en del om studiespesialerende, hvor det også er (alt for) mange svake elever, med (skyhøyt) fravær. Jeg har møtt kommentarene så mange ganger; "hvorfor må alt være så vanskelig?", "hvorfor er det så stor forskjell på kravene i ungdomsskolen og på videregående?", "jeg hadde 5 på ungdomsskolen, hvordan er det mulig at jeg får 3 (eller 2) nå?"? Stusset har jeg også gjort så mange ganger, når elever klager over karakterene sine, og referer til resultater de har fått på ungdomsskolen som jeg ikke forstår at er mulige, kunnskapene deres tatt i betraktning.
Det er dermed tid for handling, og jeg er nok ikke den eneste som venter spent på hva som skjer med videregående skole, og ikke minst med grunnskole/ungdomsskole. Mens vi venter kan vi jo se dokumentaren fra NRK (se link over) - det er god bruk av tid! I tillegg kan dere lese mine tidligere innlegg om hva som bør gjøres med den norske skolen.
1 av 3 stryker i ett (eller flere) fag, eller dropper ut av videregående skole. Skremmende mange kommer inn i videregående uten grunnleggende kunnskaper. Hva har skjedd med ungdomsskolen? Hvordan er det mulig at det finnes lærere som velger å ikke føre fravær, eller som sender svake elever på gangen i timene, fordi de ikke kan nok til å følge undervisningen?
Programmet fokuserer i stor grad på yrkesfag, noe som i og for seg er fornuftig i det det er her frafallsprosenten/strykprosenten er størst. Likevel burde det også blitt sagt en del om studiespesialerende, hvor det også er (alt for) mange svake elever, med (skyhøyt) fravær. Jeg har møtt kommentarene så mange ganger; "hvorfor må alt være så vanskelig?", "hvorfor er det så stor forskjell på kravene i ungdomsskolen og på videregående?", "jeg hadde 5 på ungdomsskolen, hvordan er det mulig at jeg får 3 (eller 2) nå?"? Stusset har jeg også gjort så mange ganger, når elever klager over karakterene sine, og referer til resultater de har fått på ungdomsskolen som jeg ikke forstår at er mulige, kunnskapene deres tatt i betraktning.
Det er dermed tid for handling, og jeg er nok ikke den eneste som venter spent på hva som skjer med videregående skole, og ikke minst med grunnskole/ungdomsskole. Mens vi venter kan vi jo se dokumentaren fra NRK (se link over) - det er god bruk av tid! I tillegg kan dere lese mine tidligere innlegg om hva som bør gjøres med den norske skolen.
Kommentarer
Veldig mange av de jeg har snakket med, har også opplevd den sammen smellen. Vi har alltid hørt at allmenn (studiespesialiserende) er vanskelig, men det kunne ikke måle seg med forventningene vi hadde. Slaget kom helt ut av det blå, og hvis staten har et ønske om å få mindre drop-outs og mindre fravær, da må de nesten forberede elevene bedre.
(Gaius Petronius, romersk embetsmann d. 65 e. Kr.)