Skriveøkt

Å sitte prøvevakt kan være ganske kjedelig. Alle elevene sitter (stort sett) helt stille. De skal bare skrive, og skrive, og skrive. Kanskje skal de på do, eller de må ut og kjøpe seg mat. De strekker litt på seg, og spør noen få spørsmål, men stort sett er de stille. De skriver, tenker, og er stille. Noen ganger ser de ut av vinduet, øynene blir matte og innovervendte, og de tenker tydeligvis på alt annet enn Harald Hårfagres saga og Voluspå. Men så er de tilbake. Ser ned i skjermen. Skriver.

De gleder seg nok til å bli ferdige. Noen ganger sukker de, og de ser lengtende etter dem som går forbi ute i gangen. Men de vet ikke at de kan komme til å savne dette, når de er ferdige. De vet ikke at følelsen av å være i gang med et godt skrivearbeid er noe de faktisk liker. De tenker bare på neste friminutt, tror jeg. Kanskje tenker de mest på Harald Hårfagre og Voluspå akkurat i dette øyeblikk, men innerst inne gleder de seg mest til å bli ferdige. De tenker ikke på at læreren sitter og kikker på dem, og tenker på at det egentlig var ganske fint å sitte sånn, og skrive, og å bruke ny og frisk kunnskap. De tenker ikke på at jeg lurer på hva de tenker på, og de tenker nok i hvert fall ikke på at jeg sitter og håper på at de gjør det godt. De tenker på friminuttet. Jeg tenker på at jeg godt kunne tenkt meg å skrive litt igjen. Så dermed skriver jeg på bloggen. Hmnmm. Kanskje det er på tide å studere litt igjen?

Kommentarer

Anonym sa…
Hei! Ser at du skrev et innlegg om eksamen i sosiologi for et år siden ca. Jeg skal ha privatisteksamen i dette faget i slutten av november, og synes det er litt vrient å finne ut hva jeg skal fokusere på. Jeg har lest igjennom boka en gang, men føler ikke at jeg fikk så mye ut av det. Hva slags oppgaver er det man kan risikere å trekke? Noen kap. som er viktigere enn andre? Generelt noen tips?
Eva sa…
Hei! Dette er det veldig vanskelig å svare på sånn generelt, ettersom oppgavene til muntlig eksamen er laget lokalt (det vil dermed variere litt hvordan de er laget). Men, når det er sagt, så skal eksamensoppgavene nå være vide, og de tar utgangspunkt i læreplanen, den finner du på http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=20941&v=5&s=2&kmsid=20965. Det er læreplanen som styrer oppgavene, ikke boka! Du vil sannsynligvis få en oppgave som dekker flere av hovedområdene (hvertfall to), og i tillegg er det vanlig å legge inn noe metode (hovedområde samfunnsvitenskapelige tenkemåter). Jeg vil dermed anbefale deg å (1) se på læreplanen og (2) prøve å strukturere stoffet ut i fra de store, viktige begrepene som MAKT, KJØNN, SOSIALISERING, ARBEID, KULTUR, SAMFUNN og GODER. Alt stoffet kan knyttes opp mot disse store begrepene, så om du klarer å sette ting i sammenheng med disse som overskrifter så har du nok forberedt deg godt!

Håper det hjalp litt på veien, og skriv gjerne når du vet hvordan det gikk:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!