Første tysktime

På mandag starter undervisningen, og dermed også fremmedspråkstimene. Jeg skal i år ha tysk 1 på vg1, altså nybegynnertysk. Gruppa er ganske liten (tror jeg), med rundt ti elever. Et gunstig utgangspunkt med andre ord. Samtidig antar jeg at det er en grunn til at disse elevene enten ikke har hatt fremmedspråk i ungdomsskolen eller at de nå velger å bytte over til et nytt fremmedspråk, så jeg er forberedt på å gjøre en gedigen motivasjonsinnsats i starten. Målet mitt er ingen skriving, masse snakking og ordlæring i de første ukene, samt å i størst mulig grad gi inntrykk av at TYSK ER GØY! Dette er planen før den første totimersøkta, som kommer førstkommende onsdag.

Mål for timen:
  • Presentere tyskfaget på en positiv måte, få med de negative som må ha faget
  • Alle skal få sagt noen ord og setninger på tysk
  • Gi alle mestringsfølelse og følelsen av å lære noe (bratt men lettgått læringskurve)
Presentere faget delvis norsk delvis tysk mens elevene sitter på pultene.

Lage navnelapper i ulike farger og med hyssing. Skrive «Mein Name ist…» og navn, og henge lappene rundt halsen.

Flytte unna bordene og sitte i ring.

Alle presenterer seg på tysk. Lærer spør «Hallo, ich heisse Eva, wie heisst du?». Elevene svarer (lov å lese fra lappen).

Hilserunde. Alle går rundt i klasserommet, alle skal hilse på alle. Utvid setningsreportoar til «hallo, wie heisst du?», «ich heisse Peder» og «und wie heisst du?» (disse skrives på tavla slik at elevene kan se hva de skal si). 

Skryt hemningsløst!

Ordlæring: Ja – Nein – Mann – Dame – Junge – Mädchen
Nye setninger på tavla:         Bist du ein(e) Mann, Dame, Junge, Mädchen?
                                               Nein, ich bin ein(e)…
Ja, ich bin ein(e)…
Elevene spør hverandre i ringen, og svarer hverandre etter tur.
Lærer spør etterpå hva de heter og hva de er, bruker formuleringene over.

Skryt hemningsløst!

Deretter skriver vi litt på norsk, elevene svarer på disse spørsmålene:
  • 1.    Hvorfor har du tysk 1?
  • 2.    Kan du noe tysk fra før?
  • 3.    Hva har du lyst til å gjøre i tyskundervisningen?
Bruk eventuelt tid på å snakke om det de har skrevet, eller om tiden er oppbrukt, lever inn.

Woila! Dette burde jo bli en strålende fantastisk knallgod første time i tysk!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!