Nyfrelst lærer

For første gang siden jeg startet å jobbe som lærer for fire år siden har skolestarten i år startet med en liten nedtur. Først og fremst fordi jeg i vår for første gang sa farvel til elever som jeg har hatt i tre år. For tre år siden samarbeidet vi kjempetett med fire førsteklasser i norsk, og i tillegg hadde jeg en tyskgruppe med elever fra de samme klassene. Så har jeg hatt en del i sosiologi over to år, noen i samfunnsfag, og til sist en av klassene i både norsk og religion i vår. Disse elevene har definert jobben min, og dermed var det utrolig merkelig å komme tilbake til jobb nå i august, og... Så var de jo ikke der? Veldig merkelig, og en ukjent følelse av å starte på scratch. Jeg har dermed brukt litt tid på å finne rytmen nå, og på å finne ut at dette liker jeg - jeg er ikke avhengig av å ha de klassene jeg kjenner. Men i løpet av den siste uka har entusiasmen steget igjen, og godfølelsen har kommet tilbake.



For, det er altså så utrolig gøy å være lærer! Når man får det til, for en utrolig følelse å ha elevene med seg! Og når de blir med inn i det de ikke kan, men plutselig har lært, for en mestringstopp, både for dem, og for meg! Jeg har kost meg spesielt med den nye tyskgruppa mi, jeg har tysk 1 på vg 1, og oppstart med fremmedspråk er alltid stor stas. Legger man opp timene riktig kan man virkelig få elevene med, og fordi de lærer mye på kort tid i starten og fordi den læringen ikke krever veldig mye av dem blir stemningen fort god. Smør på med entusiasme og skryt, og så er de tyskfrelst. Nå skal jeg ikke skryte på meg at de er det enda altså, men det er iallfall utrolig morsomt når 20 elever gir seg selv applaus fordi alle 20 har skjønt hvordan man bøyer svake verb i presens, og kan telle til ti! I tillegg driver vi med et gloseopplegg som jeg er kjempefornøyd med. Elevene har fått med seg postitlapper hjem, og disse har de skrevet selvvalgte gloser på, og sendt bilder av dem til meg. De konkurrerer klassevis (elevene kommer fra fire klasser) om å få best glosesnitt frem til jul, og klassen som vinner skal få en ordentlig premie. Tyskentusiasmen har gått dithen at jeg tilbragte hele onsdags kveld på YouTube for å finne god tysk musikk og kule klipp, og jeg gleder meg til å bruke alt jeg har funnet!

Det som hyllest til førsteklassingene mine, totalt sett har jeg visst bare hyggelige elever i år også, og tenk så takknemlige vi kan være, alle vi som har den inspirerende og spennende jobben som lærer! Disse timene som dem denne uka, denne følelsen av at jobben er så givende, dette er det som gjør at vi har den beste jobben i verden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Statsbudsjettet 2011 og frafall i videregående skole

Arbeid med roman i norskfaget: Tante Ulrikkes vei

Spill Alias!