Innlegg

Lærere og støttespillere - det er på tide å demonstrere!

I skrivende stund organiseres nå en demonstrasjon mot KS' forslag til ny arbeidstidsordning for lærerne via sosiale medier. Jeg vil dermed oppfordre ALLE som har mulighet til å ta en kikk på eventsiden på Facebook  (denne kan du se også om du ikke har facebookprofil), og videre til å stille opp lørdag 29. mars! Dette er den viktigste kampsaken i norsk skole på mange, mange år, og hvis KS får viljen sin igjennom vil dette sette sterkt preg på livet til alle som er i kontakt med skolen. Hvis du fortsatt lurer på hva konflikten handler om, vil jeg anbefale å lese litt! Ta for eksempel en kikke på dette innlegget skrevet av Linda Stølen, det oppsummerer på en fin måte hvorfor lærerne nå protesterer. Jeg har også selv skrevet om dette, både når det gjelder KS' ideer om etterutdanning av lærerne  og om hva det faktisk innebærer å planlegge en undervisningsøkt . 

Etterutdanningsfarsen (om hvorfor KS' plan for etterutdanning av lærerne uansett vil slå feil)

Det er brudd mellom lærerorganisasjonene og KS, og i påvente av oppgjøret til våren har lærerne samlet seg i et oppgjør mot det som vanskelig kan tolkes som noe annet enn et angrep på hele vår profesjon. Mye er så sagt og skrevet angående dette, og jeg har lyst til å legge til litt angående all den tiden som KS nå ønsker at lærerne skal bruke til etter- og videreutdanning. For dem som ikke vet det så ser KS for seg at lærernes arbeidsår skal utvides ut i elevenes sommerferie, og at denne tiden skal brukes til planlegging og til at lærerne skal oppdateres. Mange av de problemene som KS ser i skolen ser dermed ut til å skulle løses ved at lærerne blir bedre. I dette ligger det med fet skrift mellom linjene at lærerne i dag ikke er gode nok. Om vi så bare løser problemet med lærerne, så vil skolen komme etter. Alt henger dermed på lærernes rolle, mens alle strukturelle problemer som vi lærere peker på skyfles under teppet. Så er det selvsagt slik at det finnes en del ufaglærte lærere ...

Innenfor og utenfor døra til klasserommet

En gang i høst hadde jeg en lengre og ganske fortrolig samtale med en av elevene mine. Innimellom løst og fast sa han «Eva, jeg tror egentlig du har mest lyst til å være en av oss!». Jeg svarte nei med en gang, jeg vil jo ikke være en av elevene! Jeg vil gjerne bli kjent med dem og jeg er personlig interessert i dem, kanskje mer enn mange andre lærere, men jeg vil ikke være 18 igjen – til det er friheten i voksenlivet for stor. Men siden har dette blitt et av disse utsagnene som jeg blir gående og tenke på. For hva var det som fikk ham til å tenke og si dette? Hvordan fremstår jeg i klasserommet, i forhold til hvordan jeg selv tenker at jeg er når jeg ikke er i lærerrollen? Og er det riktig å snakke om en lærer i rolle, og hvordan ser i tilfelle denne rollen ut? Det som i alle tilfeller står klart for meg, er at det er tydelige forskjeller mellom den læreren som elevene kjenner, og den personen jeg eller er. For det første: Jeg er mer selvsikker i klasserommet i møte med elevene e...

Demokratiets historie i spillversjon

Bilde
Nytt tema i politikktimene er fra i dag demokrati, hurra! Jeg begynte å forberede en powerpoint for å gjennomgå historien (i læreplanen står omtrent at elevene skal kjenne til demokratiets utvikling), men så kom jeg på: Alle tidslinjer egner seg fortreffelig som brettspill, a la det gode gamle stigespillet. Så da var det bare en ting å gjøre, nemlig å ta fatt på en tidslinje. Timen i dag starte jeg så kun med noen basisbegreper som alle elevene vel kjenner fra før, før de nå sitter i grupper og spiller. God stemning i klasserommet, og forhåpentligvis lærer de også mens de spiller.  Spillet er laget som en lang linje, med tre typer spesialfelter. Grønn er historiske punkter med ordre/oppgaver, rød er rykk tilbake til forrige røde felt, og blå er rykk frem til neste blå felt. Læringen ligger i de grønne feltene som inneholder sentrale punkter i demokratiets utvikling. Her er det også lagt inn en del humor slik at elevene BÅDE skal ha det morsomt OG for at de skal huske bedre det...

#lærerhverdag

Bilde
Jeg forsøker å bevare jula mens hverdagen sakte men sikkert tar over. 50 prøver og oppgaver skal vøre ferdig vurderte om ti dager, sammen med at alle de 50 elevene skal ha terminkarakter. Så da er det kanskje på tide å legge juleferien bak seg?

Hvordan planlegge en undervisningsøkt?

I lys av at vi lærerne snart skal inn i forhandlinger om arbeidstiden vår, har jeg lyst til å skrive litt om hvordan en undervisningsøkt eller -periode faktisk formes. Ideen fra KS er at lærerne, som i Danmark, ikke lenger skal ha den faste avsatte tiden til planlegging underveis i året, samtidig som skoleåret utvides. Denne utvidelsen skjer ikke for elevene, og tanken er så at mye av undervisningen for et skoleår skal planlegges i en større samlet bolk før man kjenner klasser og elever som man faktisk skal ha. For en lærer er dette et uforståelig ønske, og det vitner om total mangel på forståelse for hvordan god undervisning faktisk legges opp. Her kommer dermed en oversikt over hvordan en god undervisningsperiode eller -økt kan planlegges. Legg merke til underveis: Om undervisningen skal planlegges i august, før man kjenner klassen og elevene, og før man kan ta hensyn til alle uforutsette ting underveis, så vil det kun være mulig å planlegge ut i fra punkt 1 og 2 (læreplanmål) og...

Spill Alias!

Bilde
Aliaslapper til POME-elevene Siste uka før jul kommer snart - og det er en hårfin balansekunst å finne på noe som gir litt lett og fin julestemning, samtidig som man ikke kan se julefilm i alle timer i en uke. Så jeg anbefaler igjen Alias som repetisjons-/koseøkt. Det er veldig morsomt, spennende, og ikke minst lærerikt! Hovedpoenget med Alias er at man skal forklare ord uten å bruke ordet. Man trekker en lapp, og på lappen står ordet "konge". Da kan man forklare med å si "statsoverhode som bruker krone" eller "tittelen til Harald V", men man kan altså ikke si ordet "konge". Man kan heller ikke oversette til andre språk, bruke kroppsspråk, stave, eller bruke en annen form av ordet (som adjektivsformen kongelig for å komme frem til ordet konge). Skoleutgaven av spillet går så som følger: Forberedelsen er enkel, men tar litt tid. Skriv opp (et utvalg av) alle begreper og ord som kan være relevante i faget. Ta gjerne også med aktuelle nav...