Hvordan bør lærerne vurderes?
Lærervurdering er et tema i vinden for tiden, og med minlærer.no på banen har debatten fått en ekstra dimensjon. Vil vi ha anonyme vurderinger av navngitte lærere på nettet?
Først som sist må sies at min klare mening er at lærervurderinger trengs i større grad enn det som praktiseres i dag. Det er også helt tydelig, synes jeg, at det trengs kvalitetssikring også av lærerstanden. Alle vet at det finnes lærere som ikke har noe i skolen å gjøre. Det gjøres ingenting med det. Alvorlige ting må skje for at man skal få beskjed om å gjøre noe annet. Mange steder sitter lærerne fremdeles på hver sin haug og praktiserer slik de selv synes er best. Mange gjør en god jobb som eneveldig hersker i sitt eget klasserom, andre burde aldri fått styringsrett.
Når så det er sagt, så er jeg samtidig overbevist om at en nettside som minlærer.no ikke har noe å komme med. Tilfeldige, anonyme innlegg vil gi seg utslag i to ting: Man legger inn de lærerne man er kjempefornøyd med, og dem man virkelig ikke liker, og som man ikke har noe positivt å si om. Og vi vet alle at hvem som havner i disse endene kan være relativt tilfeldig, de fleste av oss lærerne kan vel av ulike kategorier plasseres både i best- og verstkategorien. Samtidig vet alle som har noe med skolen å gjøre at de lærerne som får mye kritikk gjerne er gjengangere, og det løser vi ikke ved å legge ut navnet deres på internett sammen med en negativ 17-årings beskrivelse av hva de synes om vedkommende. Det kommer det ingenting konstruktivt ut av! Målet med vurdering må jo være utvikling av læreren og lærerens undervisning, eventuelt å finne ut at en ikke er på riktig vei ved å jobbe som lærer, og at man så konkluderer med at man bør jobbe med noe annet. At man må stå på torget i internettgapestokken bidrar ikke til noen av delene.
Den viktigste måten å gi tilbakemeldinger på, må være å si i fra til den det gjelder. Misfornøyde elever må ta opp saken med læreren det gjelder, eller med lærerens overordnede. Så er det opp til oss som jobber i skolen å skape en profesjonalitet som gjør at tilbakemeldinger blir tatt på alvor, og ikke feid under teppet som elevmas og -klaging. Jeg tror også at både lærere og ledelse kan bli flinkere til å tørre å si det som det er, for alle vet hva og hvem som fungerer, og hva og hvem som ikke gjør det - vi trenger ikke en nettside for å finne ut akkurat det. Ikke minst mener jeg at dette må være noe alle lærerstudenter og lærere vet: En lærer må tåle negativ kritikk og kunne håndtere tilbakemeldinger og tilpasse seg for å bli bedre i yrket sitt. Man blir ikke lærer for å drive den ene praksisen man selv har funnet på i sitt eget klasserom i resten av sitt liv. Man blir lærer fordi man er opptatt av å formidle faget sitt og fordi man liker å undervise, og innenfor disse rammene må man kunne variere. Hvis rammene mangler, eller man ikke klarer å variere, får man heller finne noe annet å gjøre. Men det kan man finne ut uten å få det oppslått og vedtatt på sider som minlærer.no.
Sånn helt til slutt, jeg har før skrevet om dette med hva som skaper lærerforakt, og hvordan det brukes uendelig masse midler på å kontrollere alle lærerne, i steden for å jobbe mot de lærerne som ikke gjør jobben sin. Det innlegget kan dere lese her.
Først som sist må sies at min klare mening er at lærervurderinger trengs i større grad enn det som praktiseres i dag. Det er også helt tydelig, synes jeg, at det trengs kvalitetssikring også av lærerstanden. Alle vet at det finnes lærere som ikke har noe i skolen å gjøre. Det gjøres ingenting med det. Alvorlige ting må skje for at man skal få beskjed om å gjøre noe annet. Mange steder sitter lærerne fremdeles på hver sin haug og praktiserer slik de selv synes er best. Mange gjør en god jobb som eneveldig hersker i sitt eget klasserom, andre burde aldri fått styringsrett.
Når så det er sagt, så er jeg samtidig overbevist om at en nettside som minlærer.no ikke har noe å komme med. Tilfeldige, anonyme innlegg vil gi seg utslag i to ting: Man legger inn de lærerne man er kjempefornøyd med, og dem man virkelig ikke liker, og som man ikke har noe positivt å si om. Og vi vet alle at hvem som havner i disse endene kan være relativt tilfeldig, de fleste av oss lærerne kan vel av ulike kategorier plasseres både i best- og verstkategorien. Samtidig vet alle som har noe med skolen å gjøre at de lærerne som får mye kritikk gjerne er gjengangere, og det løser vi ikke ved å legge ut navnet deres på internett sammen med en negativ 17-årings beskrivelse av hva de synes om vedkommende. Det kommer det ingenting konstruktivt ut av! Målet med vurdering må jo være utvikling av læreren og lærerens undervisning, eventuelt å finne ut at en ikke er på riktig vei ved å jobbe som lærer, og at man så konkluderer med at man bør jobbe med noe annet. At man må stå på torget i internettgapestokken bidrar ikke til noen av delene.
Den viktigste måten å gi tilbakemeldinger på, må være å si i fra til den det gjelder. Misfornøyde elever må ta opp saken med læreren det gjelder, eller med lærerens overordnede. Så er det opp til oss som jobber i skolen å skape en profesjonalitet som gjør at tilbakemeldinger blir tatt på alvor, og ikke feid under teppet som elevmas og -klaging. Jeg tror også at både lærere og ledelse kan bli flinkere til å tørre å si det som det er, for alle vet hva og hvem som fungerer, og hva og hvem som ikke gjør det - vi trenger ikke en nettside for å finne ut akkurat det. Ikke minst mener jeg at dette må være noe alle lærerstudenter og lærere vet: En lærer må tåle negativ kritikk og kunne håndtere tilbakemeldinger og tilpasse seg for å bli bedre i yrket sitt. Man blir ikke lærer for å drive den ene praksisen man selv har funnet på i sitt eget klasserom i resten av sitt liv. Man blir lærer fordi man er opptatt av å formidle faget sitt og fordi man liker å undervise, og innenfor disse rammene må man kunne variere. Hvis rammene mangler, eller man ikke klarer å variere, får man heller finne noe annet å gjøre. Men det kan man finne ut uten å få det oppslått og vedtatt på sider som minlærer.no.
Sånn helt til slutt, jeg har før skrevet om dette med hva som skaper lærerforakt, og hvordan det brukes uendelig masse midler på å kontrollere alle lærerne, i steden for å jobbe mot de lærerne som ikke gjør jobben sin. Det innlegget kan dere lese her.
Kommentarer
Og da trenger de _selvfølgelig_ en/flere åpne web-databaser a la minlarer.no (sml. ratemyprofessor.com, og greatschools.net er også iferd med å legge til rette for omtaler på lærernivået, ikke bare skolenivået).